Annons:
»Att jag vet att mina kolleger ser mig, att jag aldrig är ensam, den tryggheten går inte att köpa för pengar«, säger Parthena Forsberg, flankerad av Alex Davis och Helen Tyko Wene.Bild:Casper Hedberg
Försäkringskassan
Ditt jobb
AVUlrika FjällborgTyck till!

Nya lokalen förebygger våld och hot

En trång, fönsterlös lokal med usel ventilation gjorde stämningen irriterad och aggressiv på Försäkringskassans servicekontor i Botkyrka. En flytt blev lösningen, och den nya lokalen inreddes enligt en modell som ska förebygga hot och våld.

I april flyttade Försäkringskassans servicekontor i Botkyrka/Hallunda ut från centrum till en ny lokal. »Som natt och dag« beskriver Parthena Forsberg, servicehandläggare och ST-medlem, skillnaden i stämning och arbets­miljö.

Tidigare låg servicekontoret, där ett tjugotal servicehandläggare arbetar, i centrumgallerian. Lokalen var fönster­lös och utformad som ett L. Den rymde, enligt brandföreskrifterna, 70 personer.

– Lokalen var klart underdimensionerad för de 300 till 500 besökare vi har varje dag, konstaterar Helen Tyko Wene, arbetsplatsombud för ST. Vi var tvungna att stänga två timmar under lunchen. Det gick inte att jobba, för det var så dålig luft.

Alex Davis, kontorschef, bekräftar den bilden.

– På grund av luftproblemen fick vi sänka det till 50 personer, säger han.

Trängseln tvingade fram två kö­system med vakter. En kö utanför kontoret för att få komma in – och sedan en ny kö till kassan. Det hände att folk svimmade av den dåliga luften.

– Det blev irritation, högt tonläge, förolämpningar. Det hände att folk tog till våld och gav sig på varandra. Även om man inte fruktade för sitt liv var det en otrevlig och aggressiv arbetsmiljö, berättar Parthena Forsberg.

Och inte bara det, många bytte jobb på grund av den undermåliga lokalen, säger Alex Davis. I dag har han mindre problem med personal­omsättning och sjukskrivningar.

De nya lokalerna har myndigheten utformat enligt CPTED, Crime prevention through environmental design. Det är en arkitektstrategi för att förebygga brott som före­språkas av kriminologer. Grundtanken är naturlig övervakning.

Det nya servicekontorets ytor för kunder breder därför ut sig som en balsal innanför entrén. Det finns inga hörn där man kan gömma sig, alla ser vad som händer överallt i lokalen, inga skärmar skymmer sikten, alla besöksrum har väggar och dörrar delvis i glas, möblerna sitter fast och inget är löst så att det kan kastas.

Även besöksrummen är påtagligt kala – inga tavlor, inga dekorativa krukor, häftapparater eller ens böcker i bokhyllan. Stolar, papper och pennor är de enda lösa föremålen.

I dag beskriver Parthena Forsberg, Helen Tyko Wene och Alex Davis miljön som trygg, lugn och vänlig:

– Det känns som en helt annan arbets­plats, säger Helen Tyko Wene.

Inredning för att förebygga brott
  • Öppna ytor med fri sikt, inga hörn eller skrymslen att gömma sig i.
  • Larmknapp vid varje arbetsplats.
  • Enskilda rum med delvis genomskinliga väggar och dörrar.
  • Fönster som släpper in ljus och sikt utifrån.
  • Fasta möbler som inte kan kastas eller användas som tillhygge.
  • Tillräckligt med rymd för att ge integritet och rörelsefrihet.
  • Chattfunktion i det digitala systemet så att personal alltid kan få kontakt med kolleger.
Bli den första att tycka till!