Annons:
Bild:Lotta Sjöberg
Förtroende
Ditt jobb
AVElin EkseliusTyck till!

Så kan du göra om förtroendet för ditt fackliga ombud brister

Den som har problem på jobbet brukar få rådet att vända sig till sin fackliga företrädare. Men om det känns svårt gäller det att försöka hantera situationen ändå. Att tala om för­utsättningar och förväntningar är ett bra första steg.

Det kan finnas tillfällen då det inte känns självklart att vända sig till den som är facklig före­trädare på arbetsplatsen. Kanske tror du inte att din representant har tillräcklig kunskap, eller så är du av någon annan anledning inte trygg med att hen kommer att hantera situationen på ett bra sätt.

Andreas Lindén, som är rådgivare på STs medlemsservice ST Direkt, påminner om att de förtroendevalda inte är anställda tjänstemän.

– De är frivilliga som ställer upp för sina kolleger, säger han.

En facklig representant har alltså fått kollegernas förtroende. Om många medlemmar är missnöjda med hur hen förvaltar förtroendet kan personen så småningom väljas bort. Men det kan också vara så att du som medlem är ensam om dina invändningar. Oavsett hur utbrett missnöjet är behöver du hantera din egen situation i ett kort perspektiv.

Andreas Lindén tycker att det bästa brukar vara att försöka prata direkt med den förtroendevalda.

– Ofta grundar sig problemen i en osäkerhet: man kanske inte känner sin förtroendevalda så bra och inte vet om hen går att lita på. Man kanske också är osäker på om den fackliga personen egentligen har några möjligheter att påverka, säger han.

Om det är möjligt att prata om det brukar många problem försvinna, säger han.

– Det allra bästa är att be om ett samtal och berätta om din osäkerhet. Ställ raka frågor som »Vad har du för möjligheter att hjälpa mig?« Berätta vilken information som får spridas och vad du upplever som känsligt. Säg vad du skulle önska och fråga rakt ut om dina förväntningar är realistiska.

Åsa Erba-Stenhammar, som är förhandlingschef på ST, påminner om att en del arbetsplatser har flera förtroende­valda. Då kan en möjlighet vara att vända sig till någon av de andra representanterna.

– Man fungerar olika bra med olika personer. Sådana här situationer kan vara både känsliga och komplicerade. Då är det jätteviktigt att kommunikationen fungerar bra, säger hon.

Däremot kan en vanlig medlem inte själv vända sig direkt till STs anställda ombudsmän i stället för till sina förtroendevalda.

– Ansvarsfördelningen är tydlig: kansliet tar aldrig över frågor som de förtroendevalda ansvarar för. En ombudsman agerar alltså aldrig utan att en förtroendevald har bett om det, säger Åsa Erba-Stenhammar.

Förtroendevalda förhandlar bland annat om lokala kollektivavtal, genomför lönerevisioner och stöttar medlemmar vid ärenden som rör till exempel sjukskrivningar och rehabilitering. Om de behöver stöd kan de ringa till en ombudsman för att bolla idéer.

– Men kanslipersonalen är inte några chefer till de förtroendevalda. Det är viktigt att förstå den skillnaden. Det är de förtroendevalda som har kunskapen om arbetsplatsen, säger Åsa Erba-Stenhammar.

Däremot kan alla medlemmar som vill ha stöd ringa förbundets medlemsservice ST Direkt. Andreas Lindén säger att rådgivning på telefon kan vara värdefull.

– Som medlem är man aldrig ensam i komplicerade situationer. Det finns alltid stöd att få.

Åsa Erba-Stenhammar säger att en källa till frustration hos medlemmar kan vara en föreställning om att förtroendevalda kan påverka mer än de faktiskt kan.

– Till exempel är det arbetsgivarens ansvar att leda och fördela arbetet. Vid omorganisationer och uppsägningar kan facket vara med och påverka så att det går till på rätt sätt. Men hur arbetet organiseras beslutar arbetsgivaren om.

En situation där tilliten från en medlem brister kan vara väldigt svår också för den fackliga representanten, påpekar Andreas Lindén.

– Som förtroendevald behöver man ofta hantera många komplicerade situa­tioner och man får ofta möta medlemmars frustration, besvikelse och ilska. Då är det lätt att känna sig otillräcklig. Det är inget att skämmas för. Tvärtom är det viktigt att man också som förtroende­vald söker stöd – från ombudsmän eller ST Direkt – om man behöver hjälp vid svåra situationer.

Andreas Lindéns främsta råd, till såväl förtroendevalda som andra medlemmar, är att ta tag i saker så snabbt som möjligt.

– Ta kontakt, våga prata om det som är svårt. Be om hjälp i stället för att bära på saker i månader. Gamla problem och missförstånd är ofta så mycket mer komplicerade att lösa, säger han.

Så här kan du göra om du inte känner dig trygg med en förtroendevald
  1. Kommunicera. I bästa fall kan du be om ett samtal med din fackliga representant. Berätta om din osäkerhet, försök förklara vad den beror på. Formulera dina förväntningar, fråga om de är realistiska.
  2. Tala med någon annan facklig representant. Kanske finns det någon annan som du har lättare att prata med?
  3. Är missnöjet med den förtroendevalda utbrett? Finns det problem kan ni behöva prata om dem tillsammans i facket.
  4. Välj de representanter ni vill ha. När det är dags för val finns möjlighet att välja nya representanter.
  5. Om du vill ha rådgivning kan du också kontakta STs medlemsservice, ST Direkt, per telefon eller mejl.
Bli den första att tycka till!