Annons:
"Att företaget anser sig behöva en skriftlig uppförandekod visar att man inte litar på de anställda", säger Doris Philip, ordförande för ST inom spårtrafiken.Bild:Elis Hoffman
SPÅRTRAFIKEN
Nyhet
AVLinus Hellerstedt1 kommentarer

Tågpersonal skrämd till tystnad

Flera anställda vittnar om sämre arbetsmiljö sedan MTR tog över pendeltågstrafiken i Stockholm. Men bolagets nya uppförandekod har gjort dem rädda att bli av med jobbet om de framträder med namn.
Personalbrist, ökad stress samt en kultur med överdriven kontroll av de anställda där kolleger förväntas skvallra på varandra. Så beskriver anställda på MTRs pendeltåg i Stockholm situationen för Publikt.
 
Anonymt skildras företaget som toppstyrt och arbetsmiljön framställs som betydligt sämre sedan MTR tog över driften i december i fjol. Bolagets nya skriftliga uppförandekod, som 
Publikt har tagit del av, uppfattas som ett sätt att skrämma personalen till tystnad.
 
Enligt koden ska personalen upplysa kommunikationsavdelningen om de blir kontaktade av medier. Att misskreditera företaget är inte tillåtet, och den som upptäcker att en kollega bryter mot koden ska meddela chefen.
– Vi riskerar jobbet om vi pratar öppet. Visst kan det gå så långt som till en process som man kanske vinner. Men ingen vågar ta chansen, säger en anställd.
 
STs avdelningsordförande inom spårtrafiken, Doris Philip, ser inte 
personalens beskrivning som unik. Snarare som talande för branschen.
– De som har driften äger varken tåg eller infrastruktur. Det enda de kan spara in på är personal, vilket ju ger arbets­miljöproblem, säger hon.
 
Också i uppförandekoden känner Doris Philip igen sig, även om hennes arbetsgivare inte har en skriftlig kod.
– I privata bolag får vi ju inte kritisera, så generellt vågar man inte. Det är baksidan av ständiga upphandlingar. Men att företaget anser sig behöva en skriftlig uppförandekod visar att man inte litar på de anställda, säger hon.
 
Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR, menar att det snarare handlar om att personalen är ovan vid MTRs arbetssätt än om arbetsmiljöproblem. Enligt honom ska uppförandekoden göra tydligt vad som gäller och betona att MTR ser allvarligt på anställda som bryter mot bestämmelser.
– Om de uppfattar den som så allvarlig att de blir rädda, föreslår jag att de pratar med sin chef. Det är inte meningen att man ska gå runt och vara rädd. Men jag tror egentligen att de flesta förstår ungefär vad som menas, säger han.
 
Lars Nyström säger att ingen MTR-anställd som uttalar sig i medier om arbetsmiljöbrister blir utan jobb om de framträder med namn.
 
STs förbundsjurist Veera Littmarck säger att MTRs kod inte är olaglig, men tillspetsad. 
– Vad arbetsgivaren här menar med disciplinära åtgärder är oklart. Men att kritisera arbetsmiljön med namn i tidningen torde inte vara så allvarligt att bara det i sig är grund för uppsägning, säger hon.
Förslag om utökat meddelarskydd
  • En utredning om utökat meddelarskydd har föreslagit att privatanställda inom kollektivtrafiken ska få samma rätt som offentliganställda att lämna uppgifter om verksamheten för publicering i medier.
  • Meddelarskydd innebär också att arbetsgivaren inte får efterforska vem som lämnat uppgifterna, eller straffa en person som lämnat uppgifter till eller uttalat sig i medier.
Det börjar likna situationen i tunnelbanan, som kineserna också tagit över. Där finns det redan personal som bestraffats (förare som blivit städare på spåret) eller sett sig nödgade att sluta. Det är två olika företag (MTR Tunnelbanan och pendeltågen), men samma personalpolitik. Tågen ska gå i tid, oavsett vad det kostar i personal eller säkerhet. Varför blir man annars uppkallad för att förklara en fem minuters försening?