Annons:
Miljö
Debatt
Tyck till!

TCOs walk over i miljöfrågan

"Jag trodde inte mina ögon när jag i Publikt fick veta att hållbar utveckling, klimatfrågan och arbetsmiljön från och med nu är ickefrågor i TCO", skriver Per Erik Boivie, före detta ombudsman på TCO och grundare av TCOs globala miljömärkning, i en debattartikel.

TCO byter inriktning – radikalt. Jag trodde inte mina ögon när jag i Publikt 5/2014 fick veta att hållbar utveckling, klimatfrågan och arbetsmiljön från och med nu är ickefrågor i TCO. Och det efter att TCO med sin logga på dataskärmar sedan början av 1990-talet påverkat hundratals miljoner människor i deras vardag på arbetsplatsen och i hemmet. Med TCO-märkningen visade facket att det var möjligt att tillsammans med miljörörelsen och staten påverka produktions- och konsumtions­mönster globalt i hållbar riktning – ekonomiskt, socialt, ekologiskt.

Jag har svårt att tänka mig att något företag eller annan organisation än TCO mot den bakgrunden och med sådana framgångar skulle komma på tanken att basunera ut att man inte längre vill bidra till en hållbar utveckling. Vilka bevekelsegrunder ligger bakom TCOs beslut? Har några konsekvensanalyser gjorts av hur bilden av TCO kommer att förändras? Vilka blir konsekvenserna för bolaget TCO Development med en ägare som inte engagerar sig i den fråga som är ledstjärna för bolaget?

I år firar TCO70-årsjubileum och det är uppenbart att facket förändras just nu, mitt framför våra ögon. »Nya TCO« har redan visat upp sig i en 3,5 minuter lång reklamfilm – Like a Swede (till en kostnad av 7 miljoner kronor). I filmen, inspelad i Los Ange­les, appliceras den svenska parts­modellen på en trendig överklass­amerikans livsstil utan någon som helst brasklapp om att denna livsstil ur ett globalt perspektiv är ohållbar.

Nästa gång en liknande film görs behöver filmteamet inte resa så långt. Nybyggda lyxlägenheter i TCO-kansliets närhet vid Stureplan säljs nu för 200 000 kronor per kvadratmeter utan problem. De rikare blir allt rikare i dagens Sverige.

Samtidigt köper TCO ut var tredje anställd, 15 medarbetare, till en kostnad av 17 miljoner kronor och ersätter dessa med 10 nya medarbetare tänkta att »vässa TCOs påverkansarbete« som det står i platsannonsen.

Av Publikt 6/2014 framgår att TCOs beslut nu får ST att prioritera arbetsmiljöarbetet. Det är bra. Men, Britta Lejon, varför inte också ta tillfället i akt och göra en nystart av STs projekt för att skapa klimatsmarta arbetsplatser.

Internationell solidaritet och ansvar för kommande generationers välbefinnande borde vara en självklar ledstjärna för den fackliga rörelsen. Unga människor uttrycker i dag ofta en oro när det gäller politikens förmåga att klara klimatproblemen. De vill därför bland annat se en mobilisering hos folkrörelserna. Med den nya inriktningen lämnar TCO över ansvaret till andra samtidigt som en individualistisk livsstil breder ut sig i ett alltmer ojämlikt samhälle.


Per Erik Boivie, före detta ombudsman på TCO och grundare av TCOs globala miljömärkning. 

Bli den första att tycka till!