DSB Väst kan förlora kontrakt

SPÅRTRAFIK2012-03-22

DSB Väst har ekonomiska problem och pekar på dyra personalkostnader. Västtrafik planerar att eventuellt ta in en annan operatör.

Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen, har fått information om ekonomiska problem hos operatören DSB Väst. Enligt Danmarks statliga järnvägsbolag, DSB, tappar dotterbolaget DSB Väst varje år 100 miljoner svenska kronor. Ekonomin är så dålig att Västtrafik befarar att företaget inte kommer att klara sina åtaganden.

Avtalet gäller till 2018, men det mesta tyder på att någon annan operatör går in och ersätter DSB Väst betydligt tidigare än så. I ett pressmeddelande i dag, torsdag, förklarar Västtrafik att det pågår förberedelser att eventuellt låta en annan operatör ta över tågtrafiken.
– Det verkar vara en situation som i mycket liknar den som inträffade i Skåne, säger Johnny Holmgren, vice ordförande i ST Spårtrafik inom DSB Väst.

Han är kritisk till att bolaget varit sent ute med information till de anställda.
– Personalen fick ett mejl på förmiddagen. Då hade Västtrafik haft sitt pressmeddelande på hemsidan i flera timmar. Men jag tror inte att någon är förvånad. Alla har förstått att det gått dåligt, säger Johnny Holmgren.

Styrelseordföranden i DSB Väst, Jacob Kjær, framhåller på DSBs hemsida att det är drifts- och personalkostnaderna som är för höga. I Göteborgs-Posten hävdas det att de anställda i bolaget tjänar 2 000 kronor mer än SJ-anställda samt att de har 30 timmars arbetsvecka. De uppgifterna reagerar Johnny Holmgren starkt på.– Vi har villkor likvärdiga med de som gäller i bolagen på kontraktsmarknaden som Arriva, Veolia eller Stockholmståg. Att jämföra oss med SJ är direkt felaktigt. Och några 30 timmar i veckan är det ingen som har i sitt avtal. Att arbetstiderna blir korta beror på arbetsgivarens bristfälliga schemaläggning, säger Johnny Holmgren.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA