Inget besked om banavgifter

SPÅRTRAFIK2012-10-15

Regeringen föreslår att 522 miljarder kronor ska gå till landets infrastruktur under perioden 2014-2025. Men något besked om tågoperatörernas banavgifter kom inte i dagens infrastrukturproposition.

I infrastrukturpropositionen som lades fram idag föreslås att 522 miljarder kronor läggs på infrastruktur under perioden 2014-2025. Enligt regeringen är det 20 procent mer än vad som aviserats i tidigare riksdagsbeslut.

I första hand ska det befintliga transportsystemet optimeras, skriver regeringen. Därför föreslås att nästan hälften av pengarna ska gå till drift och underhåll av statliga järnvägar och vägar, liksom till reinvesteringar i dessa.

281 miljarder kronor ska användas för att utveckla hela transportsystemet. Målet är att det ska klara framtida krav på hållbarhet och vara robust.

I kapacitetsutredningen, som varit en utgångspunkt för propositionen, föreslogs att banavgifterna för järnvägsoperatörerna skulle höjas. Det är något som flera av remissinstanserna varit emot. Stefan Bieder, ordförande för ST inom Spårtrafiken vid Green Cargo, har tidigare kritiserat förslaget på Publikts debattsida:

”En ytterligare höjning av banavgifterna kommer att driva en stor del av transporterna från järnväg till lastbil. Det är fel väg att gå inför framtiden, med tanke på miljön, jobben och Sveriges internationella konkurrenskraft.”

Men dagens proposition gav inga klara besked i frågan om banavgifternas storlek. Beslutet sköts istället vidare till Trafikverket. Regeringen skriver dock att Trafikverket ska utgå från de kostnader för drift, underhåll och reinvestering som är en direkt följd av att operatören använt järnvägen när myndigheten beräknar de framtida avgifterna.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA