Bild: Casper Hedberg, Getty Images

Tuffa telefonpass när köerna till Försäkringskassan växer

FÖRSÄKRINGSKASSAN2024-01-24

Telefonköerna till Försäkringskassan växer sedan myndigheten dragit ned på sina öppettider. STs avdelningsordförande Thomas Åding har förståelse för arbetsgivarens prioritering, men vittnar om en allt hårdare arbetsmiljö för handläggarna. ”Det är tuffa timmar i telefon”, säger han.

Sedan augusti förra året har Försäkringskassan successivt minskat sina telefontider. Efter den senaste neddragningen i december har kundtjänsten öppet mellan klockan 9 och 13 på vardagar. 

Att det har lett till långa köer och svårigheter att komma fram till myndigheten har uppmärksammats av flera medier. I veckan rapporterade Aftonbladet att trycket varit så stort att många som ringt Försäkringskassan inte ens har kunnat placeras i kö.

Myndigheten, som har tvingats till besparingar och personalneddragningar, hänvisar till att det är nödvändigt att prioritera att utbetalningar sker i tid framför tillgänglighet via telefon.

Det är ett beslut som Thomas Åding, avdelningsordförande för ST inom Försäkringskassan, ställer sig bakom.

– Ska vi hinna utreda, bedöma, besluta och betala ut ersättningar så hinner vi inte svara i telefon i samma utsträckning som tidigare. Utifrån det rådande läget är det därför bra att minska telefontiderna, men det betyder också att det blir tuffa timmar att sitta i telefonin, säger han.

Bara det faktum att medarbetarna vet att väntetiderna är långa kan kännas stressande, enligt Thomas Åding, som också ser en risk att anställda får klä skott för den frustration som kan uppstå i kön.

– Har man haft svårt att nå fram till oss kan samtalen få en sämre start. Det är en konsekvens av det här beslutet som vi har sett påverkar arbetsmiljön, säger han.

Att telefonpassen har blivit tuffare samtidigt som ärendebalanserna har ökat gör att arbetet som helhet upplevs som tyngre, enligt Thomas Åding.

– Redan innan nedskärningarna jobbade vi mer än hundra procent för att hinna med. Nu har vi ännu större ärendebalanser. Vi kan bara understryka att ingen ska springa fortare, men vi märker att arbetsmiljön påverkas negativt.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA