DSB First på ruinens brant

SPÅRTRAFIKEN2011-06-21

Det statliga danska tågbolaget DSB First Sverige riskerar konkurs. Enligt en rapport från KPMG kommer bolaget att gå back med en och en halv miljard danska kronor fram till 2017.

I mars i år offentliggjorde danska Rigsrevisionen en starkt kritisk rapport om Danmarks motsvarighet till SJ, DSB, och dotterbolaget DSB First, som bland annat driver regional passagerartrafik åt flera svenska länstrafikbolag. Kritiken ledde till att DSB avsatte DSB Firsts vd Søren Eriksen och ekonomidirektören Bartal Kass.

DSB First är i ekonomisk kris, och trafiken i Sverige går med förlust. I en rapport konstaterar revisionsföretaget KPMG att ekonomistyrningen i DSB First inte har varit bra nog och att det inte funnits tillräckligt fokus på DSBs och DSB Firsts affärsmässiga mellanhavanden.

”Det är uppenbart att DSBFirst Sverige inte är ekonomiskt bärkraftigt med nuvarande intäktsunderlag. Det finns behov både för effektivisering av verksamheten och för ytterligare intäkter från de svenska trafikköparna. Vi arbetar intensivt på att finna en lösning”, säger DSBs styrelseordförande Klaus Pedersen i ett pressmeddelande.

Enligt KPMG kommer DSB Firsts underskott att bli en och en halv miljard danska kronor fram till och med år 2017, om ingenting görs. Enligt ett alternativt scenario skulle en miljard kunna räddas genom olika sparinsatser, men underskottet blir ändå en halv miljard danska kronor de närmaste åren. Det enda alternativet är att bolaget förhandlar fram andra villkor med de svenska kunderna, anser KPMG.

Men de svenska länstrafikbolagen är inte beredda att betala extra för att rädda DSB First undan konkurs. Trafiken på de svenska tågsträckorna har det danska bolaget vunnit i konkurrens med andra leverantörer.

”Vi är tydliga med att vi inte ska betala något stöd till dem”, säger Mats Persson, FP, skånskt regionråd med ansvar för kollektivtrafik, till Sydsvenskan.

Totalt har länstrafikbolagen i Skåne, Kronoberg, Blekinge, Halland, Kalmar och Västra Götaland avsatt 70 miljoner kronor som kan betalas ut till DSB First. Men enligt Mats Persson ska pengarna ses som ersättning för faktiska merkostnader som DSB First haft utöver avtal.

Till Sydsvenskan betonar han att det ännu inte finns någon uppgörelse med DSB First om pengarna:

”DSB First är naturligtvis i behov av de här pengarna. Men vi har en del kvalitetskrav gentemot dem som de först måste leva upp till”, säger Mats Persson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA