Arbetsgivarna avgör avtalsområde

BOLAG2010-03-19

När staten bolagiserar är det upp till arbetsgivaren att välja avtalsområde. För facket är beslutet svårt att påverka, trots att det har avgörande betydelse för de anställdas villkor.

I april bolagiseras Luftfartsverkets flygplatsverksamhet under namnet Swedavia. Samtidigt övergår bolaget från Arbetsgivarverket till branschorganisationen Almega. Huvudskälet är att få bättre stöd i bolagsfrågor, men också att värna konkurrenskraften.

– Swedavia är ingen anslagsmyndighet utan bedriver affärer, säger Luftfartsverkets förhandlingschef Lars Friberg. Vi hör hemma i en organisation för tjänsteföretag. I ett Almegaavtal finns större möjligheter till lokala lösningar.

Valet av arbetsgivarorganisation – och därmed avtalsområde – är arbetsgivarens beslut. Facket kunde inte påverka Luftfartsverket, konstaterar Thomas Blomqvist, ST-ordförande inom flygplatsdivisionen.

– Medlemmarna är mest besvikna över att tappa Trygghetsstiftelsen och dess ekonomiska muskler. Det svider hårt, säger han.

Inför bolagiseringen av Svevia, tidigare Vägverket Produktion, bedrev ST ett långvarigt lobbyarbete. Bolaget väntas stanna hos Arbetsgivarverket, åtminstone den närmaste avtalsperioden. Möjligheten till medarbetaravtal som omfattar både yrkesarbetare och tjänstemän avgör tills vidare. Att Vägverket haft konkret nytta av det statliga trygghetsavtalet vid övertalighet har också bidragit.

– Det är marknadens mest förmånliga avtal, säger Svevias förhandlingschef Per-Inge Hultman. Kostsamt för arbetsgivaren, men visst har det varit bra. Men på sikt blir det säkert Sveriges Byggindustrier, när de öppnar för medarbetaravtal. Alla andra i branschen finns ju där.

Vid årsskiftet bolagiserades Banverket Produktion under namnet Infranord inom ramen för Arbetsgivarverket. Men i höst går man över till Almega.

– Vi är ju inte glada, säger STs sektionsordförande Kjell Jönsson. Risken är att vi tappar mycket av pension, semestrar och trygghetsavtal. Det är ett mycket hårdare klimat sedan Infranord blev bolag. Har man den attityden i framtiden så frågar man inte, då kör man bara.

Magnus Darke, personalchef på Infranord, poängterar att villkoren blir en förhandlingsfråga, men att bolaget även framöver vill attrahera personal.

– Vi är naturligtvis intresserade av att anpassa våra villkor därefter.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Statliga bolag
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA