Värd att visa trots sitt ursprung

KULTUR: FILM OCH DVD2009-10-20

Cirka 95 procent av de filmer som når de svenska biograferna är gjorda i USA, Storbritannien och Sverige. På fjärde plats hittar vi enligt Svenska Filminstitutets siffror fransk film, som står för 2,23 procent. En dryg procent kommer från Tyskland och resten av världen får alltså dela på drygt en och en halv procent. Det är inte så mycket…

Denna filmspalt får alltså anses gravt orepresentativ eftersom 23 procent av texten behandlar en persisk skapelse.

The stoning of Soraya M (som visserligen har en hel del amerikanska pengar i botten) tillfogar tittaren ren mental smärta när den berättar om en ung kvinna, Soraya, i en liten bergsby i Iran på 80-talet. Sorayas man inte bara hunsar och misshandlar henne, han har dessutom fått för sig att han ska ersätta Soraya med en ännu yngre kvinna. Eftersom Soraya motsätter sig skilsmässa – utan man skulle hon och barnen svälta – anklagar han henne för otrohet, hotar några att vittna mot henne och snart börjar stenar hagla. Det är en otäck film, på gränsen till uppviglande, men samtidigt pågår dessa vidrigheter runt om i världen, så någon tvekan om filmens existensberättigande på svensk biograf finns inte. (Bio 9/10)

— •l• —

Ni som har följt med nyhetsflödet på senare tid känner nog igen titeln Bananas! – dokumentärfilmaren Fredrik Gerttens senaste, som följer några nicaraguanska plantagearbetares kamp för att få ersättning för det lidande som det multinationella fruktbolaget Dole orsakat genom att använda sig av giftiga bekämpningsmedel på sina bananplantager. Rapporteringen i medierna har dock inte brytt sig så mycket om själva filmen, många har i stället plockat upp David mot Goliat-temat där fruktföretaget försöker göra mos av den lille svenske filmaren. Efter att utan större framgång försökt stoppa Bananas! har man i stället dragit Gertten och hans kollegor till domstol. (Bio 9/10)

Den humoristiske sluggern till dokumentärfilmare Michael Moore (Bowling for Columbine, Sicko) har ju blivit av med sin vanliga slagpåse, George W Bush, och siktar med Capitalism: A love story in sig på bankväsendet och dess oansvariga beteende, som enligt Moore ledde fram till Krisen. Har inte sett den än, men vissa hävdar att det är Moores hittills mest välriktade attack. (Bio 30/10)

— •l• —

Filmen Apan är en psykologisk hard-core som inte är betjänt av att man ordar för mycket om den. Så mycket kan dock sägas att Olle Sarri jobbar hårt och framgångsrikt i rollen som en man som av okänd anledning fullständigt tappar koncepterna. Regissören Jesper Ganslandt erbjuder ingen dramaturgisk gåstol, här får publiken stappla fram på egen hand. Gåtfullt eller ofullständigt berättat? Döm själva. (Bio 23/10)

Ulf Malmros skulle sannolikt rösta på det senare. Även om han skruvar till det ibland berättar han oftast från ax till limpa, och nästan lika ofta blir det sevärt. Speciellt så denna gång med Bröllopsfotografen, som i aningen bearbetad form återger regissörens egen resa från bakvattnet i Värmland till Stureplan i Stockholm. Här finns den svärta och nyans av seriositet som gjorde Malmros Den bästa sommaren till en skön upplevelse, och självklart också den malmroska humorn. Och jo, ni gissade rätt: Kjell Bergqvist är med även denna gång. (Bio 16/10)

Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist.
Han tipsar om film och dvd i ST
Press.

ÄMNEN:

Kultur Media
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA