Stoppa höjningen av banavgifterna

DEBATT: SPÅRTRAFIK2012-05-29

Höjda banavgifterna på järnvägstrafiken skulle drabba miljön, jobben och Sveriges konkurrenskraft, skriver Stefan Bieder.

Den svenska godsjärnvägen har en framgångshistoria att berätta. De problem som i dag beskrivs som tågkaos är ett resultat av att järnvägstrafiken har ökat, medan satsningar på dess infrastruktur har uteblivit. Detta slår hårt mot den transportberoende svenska industrin.

Regeringen har aviserat löpan­de ökningar av banavgifterna så att de år 2021 blir ungefär fyra gånger högre än dagens nivå: från 500 miljoner kronor år 2009 till 2 miljarder kronor år 2021.

Höjningen slår inte bara mot järnvägsoperatörerna utan även mot industrin och åkerinäringen. Kvaliteten på spåren och banans utrustning är undermålig och bör därför åtgärdas innan man tar betalt för att järnvägsoperatörerna ska köra på spåren. Avgiftshöjningen motsvarar dessutom mer än den samlade vinsten för järnvägsoperatörerna i Sverige.

Många åkerier har investerat i utrustning som gör det möjligt med flexibla transporter som kan kombinera det bästa med järnvägs- och lastbilstransporter. En sådan investering kan bli kostsam för åkeribranschen om transportslagen inte kan komplettera varandra på ett bättre sätt. Sverige har ett avståndshandikapp jämfört med de flesta andra länder i Europa och redan i dag är det dyrt att få ut svenska produkter i Europa. Låt oss inte göra dem ännu dyrare genom att höja banavgifterna och därmed de totala transportkostnaderna.

För att få en konkurrensneut­ral kostnadsnivå borde därför banavgifterna återställas till 2009 års nivå. En ytterligare höjning av banavgifterna kommer att driva en stor del av transporterna från järnväg till lastbil. Det är fel väg att gå inför fram­tiden, med tanke på miljön, jobben och Sveriges internationella konkurrenskraft.

Vi ställer oss bakom Trafik­verkets bedömning att det fram till år 2021 krävs cirka 38 miljarder kronor utöver dagens planerade anslag för att återställa järnvägen till farbart skick. Om regeringen dessutom avstår från att ytterligare höja banavgifterna kan vi se fram emot en konkurrenskraftig järnväg, vilket gynnar miljö och industri och skapar fler arbetstillfällen.

 

Stefan Bieder,

Ordförande, ST inom spårtrafiken vid green cargo.

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA