Syndigt, skamligt, sexigt

KULTUR: KONST2011-03-01

Nakna kvinnostjärtar i olja, oanständigheter för skrivbordslådan
– och modern konst som utmanar vår syn på sex och könsroller.
Det är innehållet i årets stora utställning på Nationalmuseum.

När Nationalmuseum i februari 1876 för första gången visade
Julius Kronbergs målning Jaktnymf och fauner ringlade köerna långa.

Tavlan visar en naken kvinna som ligger utsträckt på rygg i grönskan. Bildens onaturligt skarpa ljus faller intensivt på hennes mage. Bakom några buskar syns två fauner som med stort intresse studerar den sovande kvinnan. Om hon nu sover; ett leende antyder att hon inte är omedveten om situationen.

Kronberg var en salongskonstnär förankrad i det oskarianska Sverige, men tavlan triggade tidens moraldebattörer. August Strindberg, som recenserade den i Dagens Nyheter, föll nästan i trans inför Kronbergs teknik, färger och motiv, medan andra upprördes. I dag kan det vara svårt att förstå varför.

– Kvinnan på tavlan möter betraktaren utan att dölja sin njutning, säger Eva-Lena Bergström, en av utställningens kommissarier, som en förklaring till reaktionerna.

Jaktnymf och fauner är ett av de verk som ställs ut på Nationalmuseums stora utställning Lust & last. I omkring 230 verk från 1500-talet fram till i dag speglas hur konsten förhållit sig till nakenhet och erotiska motiv.

– Vi vill visa erotiken från en ganska positiv sida. Och vi har försökt undvika inslag av våld och sadism, säger Ulf Cederlöf, den andra utställningskommissarien.

Utställningen utgår huvudsakligen från de egna samlingarna och Ulf Cederlöf utlovar en hel del ganska okänt material.

Naket lika med oskuld

Det är inte alldeles lätt att med nutidens referensramar tolka gångna tiders uppfattningar. Nakenhet var inte bara synd, utan kunde också uppfattas som en symbol för oskuld och sanning. Men det fanns regler för hur man skulle visa oskulden, säger Ulf Cederlöf.

– Nakenheten avbildad gick an om den hämtade motiv ur mytologin, till exempel den grekiska skaldinnan Sapfo, eller om man gav målningen ett bibliskt namn. Då fick den legitimitet.

Hur sedan åskådaren såg på tavlan är en annan fråga.

– Betraktaren kunde nog göra sitt eget val. Och konstnärerna kunde spela på ambivalensen, säger Eva-Lena Bergström.

Mytologi eller inte – nakna kvinnostjärtar i konsten låg på gränsen och uppfattades som utmanande. Det äktenskapliga samlivet – något annat samliv talades det inte om – skulle enligt kyrkan ske så att parterna hade ögonkontakt. »Missionärsställningen« sågs som motsatsen till djuriskt sexuellt beteende.

Så betraktaren av till exempel Jacob Jordaens målning Kung Kandaules av Lydien visar sin gemål för Gyges kunde å ena sidan luta sig mot det godkännande som det mytologiska motivet gav avbildningen av den nakna drottningen, å andra sidan låta sina lustar väckas av stjärtens generösa rundning – tavlans upplysta centrum – och ytterligare attraheras av kvinnans förstulna blick över axeln.

Tillåtet, men mångtydigt alltså.

Oanständigheter i det fördolda

En annan värld av naken konst är de ofta grovt oanständiga bilder som köptes under disk, förvarades i skrivbordslådor eller i snusdosans extralock. Den här konsten vände sig till manliga betraktare, och visades bara upp för den närmaste vänkretsen.

– Det är verk som aldrig var tänkta för en stor publik, säger Ulf Cederlöf.

På utställningen visas teckningar ur Nationalmuseums samlingar gjorda av de goda vännerna Johan Tobias Sergel och Carl August Ehrensvärd, bland annat Ehrensvärds teckning Nidbild över Gustav IV Adolfs tillblivelse, enligt vilken hovstallmästare Adolf Fredrik Munck utrustad med en jättepenis gör det som Gustav III ryktades inte själv ha gjort.

Anders Zorn är inte representerad på Lust & last, men Ulf Cederlöf berättar att hans nakna kullor ofta beställdes av välbeställda grosshandlare. Tavlorna hängdes i rökrummet där de kunde avnjutas tillsammans med grogg och cigarr efter middagen.

Nutida konst som utmanar

En viktig del av utställningen är de samtida konstverken. De är knappast gjorda för att väcka de köttsliga lustarna. Men kan säkert provocera ändå.

– De utmanar maktförhållandena, säger Eva-Lena Bergström, som är ansvarig för denna del av utställningen. Maktförhållandena inom sexualiteten och inom konsten.

Här finns Lars Nilssons installation He was an assman, I guess. En man utan huvud sitter i fåtölj. Ovanför honom svävar sju nakna manliga torsoer.

– Han arbetar med en självbiografisk tematik, en undersökning av sig själv, säger Eva-Lena Bergström.

I Sara-Vide Ericsons Nicklas verkar en kvinna utföra juckningsrörelser mot en bortvänd man med ett ansikte helt utan anletsdag. Tavlan ingår i en serie med tiotalet självutlämnande målningar med olika män, män som hon haft en sexuell relation med under ett år. De killar som inte kunde bli en målning slutade hon att träffa, har konstnären berättat.

– Men den sista hon målade fastnade hon för, och nu är de ett par, säger Eva-Lena Bergström.

Utställningen på National­museum i Stockholm pågår från 24 mars till 14 augusti.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA