Irena Pozar är chefredaktör för Veckorevyn.
Irena Pozar är chefredaktör för Veckorevyn.

Irena Pozar: "Millennials kräver mer än pengar"

KRÖNIKA: GÄSTKRÖNIKA2019-05-02
Irena Pozar, chefredaktör för Veckorevyn, håller inte med om nidbilden av millennials. Arbetsgivare måste skapa attraktiva arbetsplatser för att locka flitiga, unga arbetstagare, skriver hon i en krönika.

Det pratas mycket om millennials, eller generation Y som vi också kallas. Vi är lata, hävdas det ibland. Vi är bortskämda. Vi är naiva, krävande och egoistiska. Men faktum är att det finns många andra ord som beskriver oss så mycket bättre: Vi är dedikerade. Vi är engagerade. Vi är modiga, progressiva och lojala.

Millennial-generationen är unik eftersom det är den första som växt upp med internet och sociala medier. Vår världsbild är formad av att vi varit ständigt uppkopplade, med tillgång till hela den värld vi lever i.

Den tillgången har gjort att vi på ett självklart sätt kunnat engagera och intressera oss för både stort och smått, globalt och lokalt, från krig och klimatkris till Kim Kardashian och Kanye West. Vi är pålästa, tycker mycket och vill förändra världen – särskilt vi kvinnor. För oss är det naturligt.

Unga kvinnor i dag beskriver sig själva som feminister och miljövänner och är inte rädda för att föra fram sina åsikter och bilda opinion. Enligt Ungdomsbarometern 2018 är de samhällsfrågor som unga anser vara viktigast ökad jämställdhet mellan könen, miljö- och klimatfrågor, att motverka rasism samt ökade resurser till skola, sjukvård och omsorg.

Så ett grattis till dig som läser det här är ju på sin plats! Chansen att du på ett eller annat sätt jobbar med just de frågorna är stor – och det betyder att det finns tusentals kloka och engagerade unga personer som vill bli din kollega.

96 procent av de unga säger nämligen att de skulle vilja ha ett yrke där de får jobba med sådant de brinner för, och 83 procent att det är direkt avgörande för deras val av framtida jobb att det ska vara något de verkligen är intresserade av.

Men det finns ett problem. Vi ställer höga krav på våra arbetsgivare och kolleger. Vi vill ha arbetsplatser där vi kan utvecklas, blir sedda och ha roligt. Vi vill ha trygghet i vardagen och en möjlighet att faktiskt påverka i arbetet.

Ja, uttrycker man det på det viset, så låter vi kanske bortskämda, naiva och krävande – men lyckas man som arbetsgivare skapa en arbetsplats som är attraktiv för millennials så är chansen mycket god att man får världens flitigaste, lojalaste och hungrigaste anställda i utbyte.

De statliga verksamheterna i Sverige har en unik ställning i det att de varje dag bidrar till att forma vårt samhälle, och skulle därför kunna bli de absolut mest attraktiva arbetsplatserna för unga. Men ska det lyckas måste man också förstå att millennials kräver mer än pengar, förmåner och status.

Och ta de unga på samma stora allvar som vi tar oss själva och våra jobb. 


Irena Pozar, chefredaktör för Veckorevyn.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Inlagt av En Martin (ej verifierad) ons, 05/29/2019 - 15:50
Är vi säkra på att det enbart är av godo att ha vuxit med internet och sociala medier?

Missförstå mig rätt – jag är absolut förespråkare av IT och teknik (jobbar som IT-tekniker) men tänker att det finns en hel del tvivelaktig information på internet som kan få unga på smala villovägar.

Men sett till helheten är det kanske av godo att ha vuxit upp med internet och sociala medier och alla perspektiv som finns där ute – det är dock en slutsats jag skulle vilja höra från någon som själv inte gjort det. ;)
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.