Myndighet drar tillbaka beslut om nedläggning av kontor
Försäkringskassan behåller sina lönetjänster hos Statens servicecenter. Det innebär att de tidigare nedläggningshotade administrativa kontoren blir kvar, skriver myndigheten på sitt intranät. ”Vi är så klart glada för det här”, säger STs avdelningsordförande Annika Andersson.
I maj rapporterade Publikt om att Statens servicecenter planerade att minska antalet kontor för administrativa tjänster från åtta till tre. Beskedet kom samtidigt som myndigheten höll på att avveckla vart fjärde servicekontor.
”Det är för tidigt att säga om alla kommer att kunna ha kvar sina jobb”, sade generaldirektör Åsa Lindh då.
Men nu har Försäkringskassan och Statens servicecenter undertecknat ett så kallat letter of intent rörande lönetjänster. Försäkringskassan blir kvar som kundmyndighet och ska byta sitt nuvarande lönesystem till Heroma.
– Vi har väntat på någon form av besked om det här, många medlemmar som varit oroliga och det har dragit ut på tiden, säger Annika Andersson, avdelningsordförande för ST inom Statens servicecenter.
Eftersom Försäkringskassan är en stor myndighet kommer alla resurser behövas för att genomföra flytten till ett nytt system och senare förvalta detta, framhåller myndigheten.
”Det omfattande arbete vi har framför gör också att alla våra administrativa kontor tillsvidare blir kvar”, skriver Åsa Lindh i sin blogg på intranätet, men understryker samtidigt att myndigheten fortsätter att se över sina kostnader.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.