Annons:

Trafikverket satsar på väg och järnväg i ny plan

TRAFIKVERKET2025-10-01

Trafikverket har lagt fram sitt förslag till nationell plan för trafikinfrastrukturen. Den omfattar totalt över 1 000 miljarder kronor för perioden 2026–2037, vilket är en ökning med mer än 200 miljarder kronor jämfört med den föregående planen.

Den nationella planen redogör för hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas under de kommande tolv åren. Den beskriver hur medel ska fördelas mellan drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar, investeringar i vägar, järnvägar, farleder och slussar, åtgärder för att minska miljöpåverkan samt ekonomiska resurser till forskning och innovation.

Den ekonomiska ramen för nästa planperiod är 1 171 miljarder kronor. Det är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med den nu gällande planen. Förslaget ska nu skickas ut på remiss till den 31 december.

Enligt Trafikverket innebär planen att det eftersatta underhållet av svenska landsvägar ska vara åtgärdat 2037. För järnvägarna är motsvarande mål år 2050. Då ska hela underhållsskulden, som i dag uppskattas till cirka 90 miljarder kronor, ha hanterats.

”Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra. Det är ett omfattande arbete som Trafikverket har genomfört på uppdrag av regeringen. Nu ska förslaget remitteras och analyseras, innan regeringen fattar beslut om hur den slutliga nationella planen för nästa planperiod ska se ut”, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, KD, processen i ett pressmeddelande.

Trafikverket framhåller att transportsystemets funktion, användning och miljöpåverkan påverkas av en rad faktorer, som styrmedel, regleringar och upphandlad trafik, men att dessa inte omfattas av infrastrukturplanen. För att nå de transportpolitiska målen är infrastrukturen alltså en pusselbit bland flera, betonar myndigheten.

Trafikverket föreslår i den nationella planen att ett tiotal väg- och järnvägsprojekt stryks eftersom de inte bedöms bli samhällsekonomiskt lönsamma. Det gäller bland annat dubbelspår vid Växjö och vid Sundsvall, ombyggnad av E22 söder om Västervik, delar av E45 i Värmland samt delar av E18 mot norska gränsen.

Samtidigt föreslår Trafikverket att flera projekt som också bedöms som olönsamma ändå ska genomföras. Det gäller järnvägssträckorna Göteborg–Borås, Hässleholm–Lund, Norrbotniabanan, fyra spår söderifrån till Uppsala samt Sydostlänken.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.