Trafikverket satsar på väg och järnväg i ny plan
Trafikverket har lagt fram sitt förslag till nationell plan för trafikinfrastrukturen. Totalt omfattar den mer än tusen miljarder kronor för perioden 2026-2037, vilket är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med föregående plan.
Den nationella planen beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas under de kommande tolv åren. Den beskriver hur pengarna ska fördelas mellan drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar, investeringar i statliga vägar, järnvägar, farleder och slussar, åtgärder för att minska infrastrukturens miljöpåverkan samt medel till forskning och innovation.
Den totala ekonomiska ramen för nästa planperiod uppgår till 1 171 miljarder kronor, vilket är en ökning med över 200 miljarder jämfört med nu gällande plan. Planen ska nu skickas ut på remiss fram till 31 december.
Enligt Trafikverket innebär planen att det eftersatta underhållet av svenska landsvägar ska kunna återtas till 2037. Motsvarande siffra för järnvägarna är enligt Trafikverket år 2050, då hela underhållsskulden, som i dag uppskattas till cirka 90 miljarder kronor, ska vara åtgärdad.
”Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra. Det är ett omfattande arbete som Trafikverket har genomfört på uppdrag av regeringen. Nu ska förslaget remitteras och analyseras, innan regeringen fattar beslut om hur den slutliga nationella planen för nästa planperiod ska se ut”, understryker infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, KD, i ett pressmeddelande.
Det finns enligt Trafikverket en rad andra faktorer som påverkar transportsystemets funktion, användning och miljöpåverkan. Det kan handla om olika styrmedel, regleringar och upphandlad trafik, men de är inte en del av infrastrukturplanen. För att nå de transportpolitiska målen är infrastrukturen alltså en pusselbit bland flera, betonar myndigheten.
Trafikverket föreslår också att ett tiotal väg- och järnvägsprojekt stryks för att de bedöms som inte samhällsekonomiskt lönsamma. Det gäller bland annat dubbelspår vid Växjö, dubbelspår vid Sundsvall, ombyggnad av E22 söder om Västervik, ombyggnation av delar av E45 i Värmland och delar av E18 mot norska gränsen.
I andra fall går man vidare med projekt som bedöms som olönsamma. Det handlar om järnvägssträckorna Göteborg-Borås, Hässleholm-Lund, Norrbotniabanan, fyra spår hela vägen söderifrån till Uppsala och Sydostlänken.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.