Här hittar du de artiklar Publikt publicerat om Trafikverket. Du kan även följa vad Publikt skriver om Trafikverket genom att prenumerera på RSS-flödet för detta ämne.
I mer än tio år har Trafikverket baserat sina bedömningar av den samhällsekonomiska vinsten vid väg- och järnvägsinvesteringar på felaktiga grunder, visar ett internt PM som Sveriges Radios Ekot tagit del av.
Trafikverket har lagt fram sitt förslag till nationell plan för trafikinfrastrukturen. Den omfattar totalt över 1 000 miljarder kronor för perioden 2026–2037, vilket är en ökning med mer än 200 miljarder kronor jämfört med den föregående planen.
Trafikverkets testanläggning för Förbifart Stockholm har utsatts för ett dataintrång, rapporterar Ekot. Enligt Ekot tog det flera veckor innan Trafikverket upptäckte intrånget och kunde stänga ned systemet. Då hade hackarna redan kommit åt information och installerat egen programvara.
Trafikverket har fått ett föreläggande från Transportstyrelsen om att åtgärda brister i tågplaneringen. Trafikverket ska redovisa sina åtgärder på sju utpekade områden senast 29 mars i år, annars kan myndigheten få betala ett vite på fem miljoner kronor per delområde.
Regeringen föreslår att Trafikverket ska spara 300 miljoner kronor nästa år, efter att myndigheten gjort en egen genomlysning av sina kostnader. Men STs avdelningsordförande Mikael Sandberg är kritisk till hur arbetsgivaren agerat. ”Det gick från att titta på hur vi kan arbeta smartare till hur det blir billigare”, säger han.
Sverigedemokraterna har tidigare riktat hård kritik mot Trafikverket och krävt att myndigheten ska delas upp. Men partiet har nu svängt i frågan, och riksdagen kommer därmed inte att ställa sig bakom ett krav på att regeringen ska utreda en uppdelning av myndigheten.
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har i riksdagens trafikutskott lagt fram ett gemensamt förslag om att dela Trafikverket i två delar. I och med att Sverigedemokraterna ställt sig bakom initiativet kan en majoritet i riksdagen väntas rösta för ett tillkännagivande till regeringen i frågan, skriver Dagens Nyheter.
Syftet med att bilda de statliga bolagen Svevia och Infranord har bara delvis uppnåtts, konstaterar Riksrevisionen efter en granskning. ”Regeringen borde på ett systematiskt sätt följa upp varför bolagen har svårt att nå de ekonomiska målen”, anser riksrevisionsdirektör Claudia Gardberg Morner.
Bristande samverkan och kommunikation mellan olika myndigheter och andra aktörer försvårade situationen i samband med snökaoset på E22 i Skåne i januari. Enligt en oberoende utvärdering ledde bristerna till svårigheter att effektivt inrikta och samordna insatserna.
Ekot uppger att Trafikverkets presschef Bengt Olsson raderat sin sms-trafik från de dagar i vintras då det var trafikkaos på E22 i Skåne. Meddelandena är därmed inte tillgängliga för den interna utredning av händelserna som pågår.
En man som jobbar på Trafikverket misstänks ha kopplingar till kriminella gäng, rapporterar Sveriges Radios kanal P4 Dalarna. Mannen har stängts av från sitt arbete och har i dag inte tillgång till myndighetens lokaler eller system, enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
En majoritet byter sektor när de avslutar en statlig tjänst. På Trafikverket går endast 10 procent till en annan myndighet, visar den myndighetsvisa statistik som Publikt tagit del av. Men Matthias Roswall, enhetschef med ansvar för kompetensförsörjning, upplever ändå inte konkurrensen från den privata sektorn som ett stort problem för myndigheten.
Efter totalstoppet på E22 har Trafikverket och generaldirektören Roberto Maiorana fått hård kritik. STs avdelningsordförande Mikael Sandberg bedömer dock att ledningen fortfarande har förtroende i organisationen. Han efterlyser ett bättre samarbete mellan myndigheter för att undvika liknande händelser.
En SJ-anställd lokförare dödades vid en allvarlig tågolycka på måndagen. Föraren körde ett av Västtrafiks pendeltåg och krockade med en lastbil som fastnat på en järnvägsövergång.