Trafikverket har räknat fel i tio år
I mer än tio år har Trafikverket baserat sina bedömningar av den samhällsekonomiska vinsten vid väg- och järnvägsinvesteringar på felaktiga grunder, visar ett internt PM som Sveriges Radios Ekot tagit del av.
Trafikverket har i mer än tio år använt prognosmodellen Sampers. som upphandlats av externa konsulter, för att beräkna samhällsekonomiska effekter av investeringar i väg och järnväg. En intern analys från myndigheten visar nu att beslut om stora investeringar delvis vilat på felaktiga beräkningar, rapporterar Ekot.
Enligt Trafikverkets promemoria har analyserna baserats på flera antaganden som överskattat den samhällsekonomiska nyttan av investeringar i järnväg. Bland annat har Sampersmodellen utgått från att tidsvinster vid tjänsteresor kan värderas till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme. När Trafikverket nu omvärderar modellen har värdet satts till 400 kronor per timme.
”Det är självklart väldigt olyckligt, inte minst eftersom exemplen som vi ser i den här promemorian verkligen är iögonfallande. Det man ska vara riktigt kritisk mot är ju att det tog tio år att upptäcka. Det är ju inte bra”, säger Jan-Eric Nilsson, professor emeritus vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, till Ekot.
Modellen har enligt Ekot också beräknat resenärers möjligheter att göra avdrag för arbetsresor på ett felaktigt sätt. Dessutom har den utgått ifrån att privata resor ofta sker mellan större och medelstora städer, när resorna i själva verket i större utsträckning går mellan hemmet och fritidshuset – många gånger till fjäll- eller kustområden.
Enligt en beräkning som har gjorts av Trafikverkets analytiker har vissa järnvägsprojekt framstått som upp till 20 procent mer samhällsekonomiskt lönsamma än de faktiskt är.
”Hade det varit små saker som inte har så stor betydelse, då är det ju något helt annat än när det sticker i ögonen som det gör i flera avseenden här. Det är ju inte en teknikalitet, utan det är ju en praktisk olägenhet, ett felaktigt underlag som kommer fram i vissa delar”, säger Jan-Eric Nilsson till Ekot.
Fredrik Almkvist, enhetschef på Trafikverket, säger till Ekot att myndigheten numera gör på rätt sätt, men medger att det inte är bra att den modell som använts tidigare haft brister:
”Det är givetvis allvarligt. Vi har ju analyserat vad som gått fel. Och vi på Trafikverket har tidigare haft begränsad kompetens och förmåga att upptäcka vissa brister i tid”, konstaterar han.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.