Trafikverket har räknat fel i tio år
I mer än tio år har Trafikverket byggt sina beslut om samhällsvinsten vid investeringar i järnväg respektive vanlig väg på felaktiga grunder, avslöjar Sveriges Radios Ekot efter att ha läst ett internt PM som pekar ut en rad brister.
Trafikverket har i drygt tio år använt prognosmodellen Sampers. som upphandlats av externa konsulter. Syftet har varit att beräkna vilka samhällsekonomiska effekter som följer av investeringar som görs i järnväg eller väg. Nu visar enligt Ekot en intern analys från myndigheten att beslut om stora investeringar det senaste decenniet delvis vilat på felaktiga beräkningar.
Enligt PMet har analyserna byggt på ett antal olika antaganden som överskattar den samhällsekonomiska vinsten av investeringar i järnväg. Bland annat har Sampersmodellen utgått ifrån att tidsvinsten vid tjänsteresor med det ena eller andra alternativet kan värderas till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme. När Trafikverket nu omvärderar modellen kommer man fram till att den verkliga siffran ska vara 400 kronor i timmen.
”Det är självklart väldigt olyckligt, inte minst eftersom exemplen som vi ser i den här promemorian verkligen är iögonfallande. Det man ska vara riktigt kritisk mot är ju att det tog tio år att upptäcka. Det är ju inte bra”, understryker Jan-Eric Nilsson, professor emeritus vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i en kommentar till Ekot.
Modellen har enligt Ekot också haft fel beräkningsgrund för hur resenärer får göra avdrag för arbetsresor. Samtidigt har modellen utgått ifrån att privata resor ofta sker mellan större och medelstora städer, när resorna i själva verket i större utsträckning går mellan hemmet och fritidshuset – många gånger till fjäll- eller kustområden, konstaterar Ekot.
Enligt en beräkning som nu har gjorts av Trafikverkets analytiker har vissa järnvägsprojekt framstått som upp till 20 procent mer samhällsekonomiskt lönsamma än i verkligheten.
”Hade det varit små saker som inte har så stor betydelse, då är det ju något helt annat än när det sticker i ögonen som det gör i flera avseenden här. Det är ju inte en teknikalitet, utan det är ju en praktisk olägenhet, ett felaktigt underlag som kommer fram i vissa delar”, betonar Jan-Eric Nilsson.
Enhetschefen Fredrik Almkvist på Trafikverket påpekar i Ekot att myndigheten numera gör på rätt sätt. Men han medger att den tidigare modellen inte varit optimal:
”Det är givetvis allvarligt. Vi har ju analyserat vad som gått fel. Och vi på Trafikverket har tidigare haft begränsad kompetens och förmåga att upptäcka vissa brister i tid”, konstaterar Fredrik Almkvist i Ekot.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.