Husbilen packas inför värvningsturnén.
Bild: Malin Hansson
Husbilen packas inför värvningsturnén.

Husbilsturné ska värva medlemmar

ST2019-08-15

På måndag startar STs värvningsturné i Kiruna. Fem personer har anställts för att åka landet runt med husbil fram till 4 december. STs totala budget för värvning i år är 30 miljoner kronor och förbundet hoppas värva runt 7 500 nya medlemmar, enligt projektledaren Karin Ahlgren.

Förbundet har som mål att vara 72 500 aktiva medlemmar vid årsskiftet. I dagsläget är den siffran runt 65 000. En del de nya medlemmar som krävs för att nå målet ska värvas med hjälp av en nyinköpt husbil som ska turnera landet runt.

ST har avsatt maximalt 30 miljoner kronor till värvning i budgeten för i år. Kostnaden för husbilsturnén ryms inom den summan. Hittills har fem personer anställts för att jobba med turnén. De har alla någon form av koppling till ST eller har jobbat med värvning på andra fackförbund.

Efter premiären i Kiruna befinner sig husbilen i Norrland den första månaden, med besök bland annat i Arvidsjaur, Luleå, Lycksele och Östersund. Därefter tar värvarna vägen genom Dalarna och förbi Stockholmsområdet i början av oktober för att sedan färdas genom bland annat Eskilstuna, Örebro och Karlstad. Därefter följer västkusten med stopp bland annat i Varberg, Göteborg och Halmstad. Turnén fortsätter sedan till Skåne och tillbaka upp genom Småland och Östergötland för att avslutas med ett nytt besök i Stockholm 4 december. Se grafik längre ned i artikeln för detaljerade datum.

– Ibland står vi på ett torg eller i närheten av arbetsplatser, om det finns ett kluster av dem i den aktuella staden. Vi vill föra samtal med medlemmar och potentiella medlemmar, och berätta vad ST gör och varför man ska vara med i facket, säger Karin Ahlgren som är projektledare för turnén.

Det kommer också att göras arbetsplatsbesök i samband med turnén, berättar Karin Ahlgren. I premiärstaden Kiruna blir det på Lantmäteriet.

Exakt hur många medlemmar som förbundet förväntar sig att värva genom husbilsturnén är svårt att svara på, menar Karin Ahlgren. Hon påpekar också att det är första gången som den här typen av värvningsturné görs.

– Vi har en värvningsstrategi sedan tidigare och vi bygger vidare på den här. Det är inte heller bara den här turnén som värvar. Det viktigaste värvningsarbetet gör ju de förtroendevalda ute på arbetsplatserna.

STs långsiktiga mål är att antalet aktiva medlemmar ska vara 80 000 i slutet av 2020, något som flera avdelningar kritiserade och bedömde som orealistiskt under den senaste förbundsstämman. Förbundsordförande Britta Lejon kommenterade då kritiken med konstaterandet att den siffran sannolikt blir svår att nå.

– När man tog beslut om hela den här satsningen ville man öka värvningen och synligheten. Vi går snart in i en avtalsrörelse och för att vi ska kunna ge så bra villkor som möjligt behöver vi vara starka, och det blir vi genom att vara många, säger Karin Ahlgren.

Hon säger att värvningsarbetet kommer att utvärderas efter husbilsturnén, både ekonomiskt och vad gäller antal värvade medlemmar. Man mäter även klick och besök i sociala medier. Det kommer också att föras statistik över hur många som besöker husbilen och deltar i de aktiviteter som anordnas i samband med besöken, förklarar Karin Ahlgren.

– Men det är såklart alltid svårt att veta exakt var det värvas. Alla blir inte medlemmar direkt vid husbilen, utan går kanske hem och funderar. Det här är en engångssatsning, men vi vill såklart se långsiktiga effekter, säger hon.

Karin Ahlgren, projektledare för STs värvningsturné.
Bild: Malin Hansson
Karin Ahlgren, projektledare för STs värvningsturné.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Medlemmar
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA