Bild: Melker Dahlstrand

Vanligt att myndigheter arbetar med påverkande kommunikation

STATSFÖRVALTNING2024-03-04

Statliga myndigheters arbete med påverkande kommunikation ligger inom ramen för deras uppdrag, konstaterar Statskontoret i en ny rapport. ”Vi uppfattar att man är väl medveten om kraven på saklighet och opartiskhet och att man har arbetssätt för att se till att misstag inte begås”, säger Max Dahlbäck, utredare på Statskontoret.

Förra året gav regeringen Statskontoret i uppdrag att kartlägga och analysera myndigheternas informations- och kommunikationsverksamhet. Bakgrunden var att antalet anställda inom myndigheternas kommunikationsverksamhet ökat, utan att kommunikation prioriterats högre i regeringens styrning.

Den enkät som Statskontorets genomfört visar att 130 myndigheter arbetade med påverkande kommunikation under 2022. Av dessa hade 80 ett sådant uppdrag i sin instruktion eller i regleringsbrev. Myndigheternas påverkansinsatser handlade om allt från att få människor till att vaccinera sig till att agera på ett särskilt sätt i trafiken.

Undersökningen, som även bygger på en fallstudie av fem myndigheter, visar att arbetet med påverkande information och kommunikation till allmänheten ligger inom ramen för myndigheternas uppdrag och uppgifter. Myndigheterna är också väl medvetna om och lever upp till kravet på att informationen ska vara saklig och opartisk, enligt Statskontorets rapport.

Max Dahlbäck, en av utredarna som arbetat med kartläggningen, konstaterar att Statskontoret endast hittat åtta fall sedan 2004 där Justitieombudsmannen, JO, har bedömt att en myndighet har brustit i saklighet och opartiskhet i sin påverkande kommunikation.

– Vi har letat fall där JO eller domstolar har slagit ned på myndigheternas kommunikation på de här punkterna. De finns, men de är inte många, säger han.

De JO-fall som tas upp i rapporten handlar främst om hur myndighetsanställda har uppträtt i sociala medier. Till exempel har JO riktat kritik mot två anställda vid Polisen för att de uttryckt sig raljerande eller nedsättande mot enskilda personer i inlägg på sociala medier.

Ytterligare en polisanställd har kritiserats för att ha uttryckt egna politiska uppfattningar på ett av myndighetens konton. I två andra fall har statsanställda vid Länsstyrelsen i Hallands län respektive Finansinspektionen fått motta likartad kritik.

Fallen visar att det är av stor vikt att myndigheterna är tydliga med vilka konton i sociala medier som är deras officiella kanaler, enligt Max Dahlbäck.

– Myndigheter ska i regel inte ha synpunkter på vad anställda skriver i sina privata sociala medier. Därför är det viktigt att det är tydligt när en anställd uttalar sig som privatperson och när man uttalar sig som representant för myndigheten, säger han.

Max Dahlbäck konstaterar att närvaron i sociala medier kan innebära en svår balansgång för myndigheternas medarbetare.

– Även som myndighetsföreträdare kan man känna ett behov av att ett mer personligt tilltal för att nå ut i sociala medier, men det måste balanseras mot kravet på opartiskhet och saklighet. Det är samma krav som gäller där som när du skriver ett pressmeddelande eller utformar en kampanj, säger Max Dahlbäck.

Enligt Statskontorets rapport krävs det ett aktivt och löpande arbete för att se till att den påverkande kommunikationen är effektiv, saklig och opartisk. Statskontoret lyfter också fram att det är viktigt att informationsinsatserna är effektiva och att myndigheterna redan i planeringsstadiet tänker på vad som ska uppnås och varför.

En grov uppskattning är enligt rapporten att den påverkande informationen och kommunikationen kostade cirka 1 miljard kronor 2022. Ett fåtal myndigheter stod för majoriteten av kostnaderna, bland dem Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Polismyndigheten och Trafikverket.

Ett fåtal myndigheter står för en stor del av kostnaderna

Sju myndigheter står tillsammans för mer än hälften av de sammanlagda uppskattade kostnaderna för påverkande information och kommunikation. Dessa är:

  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Polismyndigheten
  • Trafikverket
  • Försvarsmakten
  • Pensionsmyndigheten
  • Skogsstyrelsen
  • Skatteverket

Källa: Statskontorets enkät till statliga myndigheter

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA