Annons:

Nytt forskningsbaserat stöd för mer hövlighet på arbetsplatsen

ARBETSMILJÖ2025-10-09

Ohövlighet på jobbet kan leda till allvarliga konsekvenser för både individer och arbetsmiljön. Forskare vid Malmö universitet har därför tagit fram en guide som hjälper arbetsgrupper att hantera och förebygga problemen.

Ohövlighet kan handla om otrevliga kommentarer, avvisanden, att himla med ögonen eller låta bli att lyssna – beteenden som kan skapa ohälsa. Nu har forskare vid Malmö universitet tagit fram Hövlighetsguiden, ett nytt stöd för arbetsplatser som vill utveckla sin sociala arbetsmiljö.

– Det är ganska vardagliga saker, men det kan eskalera och få tydliga negativa konsekvenser om det inte hanteras ordentligt, säger Kristoffer Holm, biträdande universitetslektor vid Malmö universitet och en av forskarna som ligger bakom guiden.

Guiden bygger på ett forskningsprojekt som genomfördes mellan 2021 och 2025 och består av en folder, kompletterande material med diskussionsfrågor samt en film.

Forskarnas studier har visat att så många som 75 procent uppger att de blivit ohövligt bemötta under den senaste månaden. Det kan få negativa hälsoeffekter och på sikt leda till mobbning.

– Arbetsmiljön kan betraktas som mer negativ. Individens välbefinnande, arbetstillfredsställelse och benägenheten att söka andra arbeten ökar. Det kan också skapa konflikter och påverka samarbetet i gruppen, säger Kristoffer Holm.

Hövlighetsguiden riktar sig till arbetsgrupper som har ett intresse av att jobba med bemötandefrågor.

– Det är en bra nivå för att hantera det här området. Det är viktigt att gruppen känner att den äger arbetet och gör det för sin egen skull i stället för att det blir en extern pekpinne. Guiden är ingen kokbok där man ska följa allt till punkt och pricka, utan tanken är att det ska gå att lyfta ut det som känns relevant.

I materialet finns konkreta råd, övningar och diskussionsfrågor. Kristoffer Holm tycker att en bra start är att som grupp försöka hitta ett gemensamt språk för att diskutera vilka beteenden som är okej och var gränserna går.

– Man kan också försöka titta på om det finns specifika situationer i arbetet där kommunikationen blir pressad eller passerar gränsen.

För chefer anser han att det är viktigt att vara uppmärksam på beteenden i arbetsgruppen och lyfta den typen av frågor regelbundet.

– Eftersom det kan handla om väldigt subtila beteenden så är det viktigt. Annars är det som anställd lätt att tänka att det inte är så farligt, och något man behöver tåla. Men det kan leda till att man går runt länge i en dålig arbetsmiljö som inte hanteras, säger Kristoffer Holm.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö