De tog kontrollen över introduktionen

PÅ JOBBET: CSN2012-04-17

På CSN spretade introduktionsutbildningen hos de 14 kontoren. Nu får de nyanställda en gemensam och skräddarsydd utbildning. Det ger alla samma grund att stå på.

Av:  Therese Säfström

– Vi vill att alla som börjar hos oss ska känna sig viktiga. Utvalda. Och att de ska få exakt de kunskaper de behöver för att klara av jobbet hos oss, säger Helena Karlsson, HR-utvecklare på huvudkontoret i Sundsvall som jobbat med det nya rekryteringskonceptet inom CSN.

Under förra året gjorde CSN en samlad satsning för att på ett effektivt och ändamålsenligt sätt rekrytera och introducera nya medarbetare. Alla kontor använder nu samma principer och utbildningsmaterial. Inom tre månader är handläggarna i det närmaste självgående på sina arbetsuppgifter.

– Vår introduktion börjar med bredden. De nya medarbetarna får följa med kolleger som arbetar med olika saker, de lär sig regelverket och statstjänstemannarollen tillsammans med andra nyanställda. Sedan får de lära sig våra datorsystem och successivt lägger vi på medarbetaren mer arbete. Handledaren har hela tiden en viktig roll.

Helena Karlsson poängterar att erfarenheten hos dem som arbetat med introduktionen tidigare är mycket värdefull – de medarbetarna måste så snabbt som möjligt involveras i förändringsarbetet.

För den samlade introduktionsutbildningen har Helena Karlsson och hennes kolleger tagit fram nytt och till stora delar webbaserat utbildningsmaterial. Där har de haft viss användning av Krus, Kompetensrådet för utveckling i staten.

– Efter introduktionen följer vi upp om medarbetarna har lärt sig det vi ville under introduktionen. Det är där man får ett kvitto på att man har lyckats, och vi har fått jättebra resultat, säger Helena Karlsson.

ST-medlemmen Emelie Nilsson, handläggare på CSN i Visby, är en av de nyanställda som först gick igenom den nya introduktionen.

– Det är jättebra att alla får samma utbildning och samma grund att stå på. Det finns en röd tråd i introduktionen och man vet hela tiden vilket nästa steg blir.

Emelie Nilsson uppskattade att kunna bolla känslor och funderingar med andra i samma situation. Hon ser också stor nytta med att så tidigt ha lärt känna kolleger på andra orter.

– I jobbet är det mycket lättare att vända sig till kolleger på de andra kontoren när man redan har ett namn och ett ansikte på den man pratar med.

»Det är viktigt att först göra klart vad medarbetarna ska kunna utföra för arbete efter sin introduktion«, säger Helena Karlsson, till höger. Marie Larsson och Helena Edlund har också varit delaktiga i arbetet med att ta fram ett gemensamt introduktions­p
Bild: Ralf Bergman
»Det är viktigt att först göra klart vad medarbetarna ska kunna utföra för arbete efter sin introduktion«, säger Helena Karlsson, till höger. Marie Larsson och Helena Edlund har också varit delaktiga i arbetet med att ta fram ett gemensamt introduktions­p

Lyckad introduktion

  • Sätt ett tydligt mål för vad de nyanställda ska lära sig.
  • Fokusera på nyttig kunskap kopplad till jobbet.
  • Lyssna på feedback.
  • Följ upp att målet nåtts.
  • Ändra i introduktionen om den inte fungerar.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA