Catarina Örtengren och hennes kollega Malin Rönnbäck på Arbetsförmedlingen i Uppsala berättar på Instagram om sitt arbete med nyanlända.
Bild: Johan Wahlgren
Catarina Örtengren och hennes kollega Malin Rönnbäck på Arbetsförmedlingen i Uppsala berättar på Instagram om sitt arbete med nyanlända.

Instagramstafett ska skapa samhörighet

SÅ GJORDE VI: ARBETSFÖRMEDLINGEN2018-04-17

På en myndighet med 14  000 anställda är det svårt att hålla koll på vad alla runt om i landet gör. Genom att bjuda varandra på digitala snabbvisiter via Instagram är tanken att Arbetsförmedlingens anställda ska komma varandra närmare.

Av:  Fatima Grönblad

När ST-medlemmen Catarina Örtengren läste om Instagramsatsningen på intranätet blev hon genast intresserad. Det lät som en bra chans att få berätta om projektet Kisa, där hon och hennes kolleger i Uppsala jobbar för att korta vägen till arbete för nyanlända.

Hon skickade in en intresseanmälan och snart fick de besked om att de var välkomna att dela med sig av bilder och berättelser på myndighetens Instagram­konto »Vi på Af« under en vecka.

– Det kändes som en bra möjlighet att presentera vad i vårt projekt som visat sig ge resultat, att sprida goda exem­pel.

Det blev ett tjugotal inlägg under veckan i en blandad kompott. En ögonblicksbild på kolleger i intensivt samtal under ett möte. Korta reflektioner från en konferens om mänskliga rättigheter. Stämningsfulla bilder från ett luciatåg.

»Vi på Af« föddes med inspiration från framför allt Skatteverket, som tidi­gare haft en liknande stafett. Amelie Edlund, förändringssamordnare på Arbets­förmedlingen och en av initiativtagarna, tycker det har gått över förväntan. I dagsläget har kontot 2 500 följare, och intresset för att vara med och berätta är stort.

– Det rullar på av sig självt. Det skulle bara vara i tre månader, men det är så många som vill medverka att vi valde att fortsätta. Nu kommer piloten pågå fram till sommaren.

Göran Dreijer, ledamot i STs sektions­styrelse för Norra Mälar­dalen, är positiv till den nya möjligheten att dela med sig av erfarenheter.

– Det är ett bra sätt att nå ut över hela landet.

Men det gäller att deltagandet fortsätter att vara frivilligt, så att det inte upplevs som ännu en arbetsuppgift, konstaterar han.

Catarina Örtengren skrev ofta i slutet av arbetsdagen, och det tog lite tid att hitta formen.

– Det är svårt att koka ihop det man vill säga till några få meningar. Men det var roligt, det blev ett lärande under tiden jag gjorde det, säger hon.

Hon tycker att det finns en poäng med det vardagliga, raka berättandet.

– Här har jag Kalle som jobbar i Oskars­hamn och gör det här och Stina i Norrköping som håller på med detta. Det tror jag skapar samhörighet.

Tips för en lyckad Instagramstafett

  • Låt dem som ska rapportera anmäla sig frivilligt. Uppmuntra alla att delta.
  • Planera in veckorna så det blir ett varierat flöde.
  • Tajma gärna med att det händer roliga saker på respektive arbetsplats.
  • Informera om att Instagram går att se på webben även för dem som inte vill registrera ett konto.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA