Sjubarnspappan Josef Sörensson är glad över MSBs nya arbetstids- och restidsavtal: »För mig är det en förutsättning för att kunna jobba kvar i längden«, säger han.
Bild: Elis Hoffman
Sjubarnspappan Josef Sörensson är glad över MSBs nya arbetstids- och restidsavtal: »För mig är det en förutsättning för att kunna jobba kvar i längden«, säger han.

Restidsavtal underlättar vardagslivet

SÅ GJORDE VI: MSB2018-11-20

Att få använda restiden som arbetstid är en förutsättning för att vardagen ska fungera för ST-medlemmen och sjubarns­pappan Josef Sörensson på Myndigheten för samhälls­skydd och beredskap, MSB. Han är glad över myndighetens nya arbetstids- och restids­avtal.

STs avdelningsordförande Jan Karlsson framhåller att uppföljning och kontroll är bannlysta ord:

– Hela avtalet bygger på tillit, för­troende, dialog och resultat. När och var du utför ditt arbete är i stort sett ointressant.

Men, konstaterar han, det nya avtalet ställer höga krav både på medarbetare och chefer.

– Chefer med stort kontrollbehov och medarbetare som inte sköter sig får det besvärligt. Men vi är överens om att man inte ska dra alla över en kam.

Det nya lokala kollektivavtalet om anställningsvillkor, arbetstid och resor tecknades i somras och innebär en stor förändring just i synen på restid – att flextiden kan användas oavsett var man jobbar.

– Nu finns det nedtecknat att man kan jobba på vägen till jobbet, eller då man reser i jobbet, säger Jan Karlsson.

Josef Sörensson arbetar på MSBs operativa avdelning, på en enhet som hanterar internationella humanitära insatser och ansvarar för de nationella förstärkningsresurserna vid exempelvis skogsbränder, översvämningar eller oljeutsläpp. Han är väldigt tacksam för det nya avtalet.

– På det här sättet får MSB en nöjdare medarbetare, konstaterar han.

När han anställdes fanns inte möjligheten att använda restid som arbetstid.

– För mig är det en förutsättning för att kunna jobba kvar i längden.

Josef Sörensson har sju barn och bor i Vingåker, vilket innebär att han pendlar med tåget en och en halv timme till Stockholm, och ibland knappa två timmar till Karlstad. Han har därför en överenskommelse med sin chef om att han i normalfallet får gå vid tretiden och jobba på tåget.

– Det betyder jättemycket. Jag har en stor familj och kan komma hem strax efter fem i stället för halv sju. Jag hinner träffa barnen innan de ska lägga sig och vi får ihop vardagen.

Till vardags sitter han i ett aktivitets­baserat kontor och han ser i stort sett bara fördelar med att avsluta dagen med att jobba på tåget.

– Jag kan koncentrera mig bättre. Enda nackdelen är väl att internetuppkopplingen ibland försvinner. Men det är fantastiskt skönt att känna att tiden på tåget inte är bortkastad, säger han och påpekar också att han har ett skydd på skärmen som gör att grannen inte kan tjuvkika.

Owe Jordan, förhandlingsansvarig HR-strateg på MSB, säger att myndig­heten ser avtalet som ett led i att vara en mer modern, flexibel och därmed attrak­tiv arbetsgivare.

– Eftersom det är resultatet som är det viktigaste och inte kontroll av arbets­tid, ser MSB positivt på om det kan underlätta för medarbetaren. Vi ser den flexibla arbetstiden som medarbetarens verktyg för att klara av sitt livspussel.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA