Maral Alaghi, Jean-Marc Orliaguet och Ulla Edvardsson på Chalmers it-avdelning uppskattar det korta dagliga ståmötet. »Det ökar gemenskapen genom att man ser varandra och får veta vad grannen gör«, säger Ulla Edvardsson.
Bild: Jerker Andersson
Maral Alaghi, Jean-Marc Orliaguet och Ulla Edvardsson på Chalmers it-avdelning uppskattar det korta dagliga ståmötet. »Det ökar gemenskapen genom att man ser varandra och får veta vad grannen gör«, säger Ulla Edvardsson.

Ståmötet ökar gemenskapen på jobbet

PÅ JOBBET: HÖGSKOLAN2018-06-07
En kvarts avstämning på stående fot där alla berättar vad de håller på med. Det är ett effek­tivt sätt att öka utbytet och gemenskapen på en arbetsplats där man annars jobbar mycket var för sig, tycker Ulla Edvardsson, it-utvecklare på Chalmers.
Av:  Fatima Grönblad

Prick klockan 8.45 samlas it-utvecklarna på Chalmers tekniska högskola i ett av mötesrummen. Några med en kaffemugg i handen, en del lutandes mot väggen.

Någon börjar, sedan ger alla varsin kort rapport utifrån tre frågor: Vad gjorde jag i går, vad ska jag göra i dag, finns det några hinder för att kunna utföra det jag ska?

När klockan slår nio har alla redan skingrats, för att gå till sina arbetsplatser eller ett fortsatt samtal med någon de behöver prata vidare med.

– Det är en bra form. Man får koll på vilka som är på kontoret under dagen och vad de håller på med. Jag tror att det ökar gemenskapen genom att man ser varandra och får veta vad grannen gör, säger ST-medlemmen Ulla Edvardsson.

Att alla står upp bidrar till att mötet blir kort och fokuserat, tror hon.

– Det gör också att det inte stör om någon kommer sent. Då glider man bara in i cirkeln, det blir organiskt.

Formen med standupmöten – eller ståmöten – uppkom i samband med att enheten bildades för fyra år sedan. De tre frågorna är hämtade från Scrum, en metodik för systemutveckling som är etablerad inom it-branschen. Men mötes­formen lämpar sig för många typer av verksamheter, tror Jean-Marc Orliaguet, it-utvecklare och sektionsordförande för ST på Chalmers.

– Jag vet att servicedesken och biblioteket här på Chalmers också har liknande möten.

Han gillar den informella och kravlösa formen.

– Det är lite som en fika, fast mer foku­serat på arbetet.

Tack vare att alla berättar vad de gör uppstår ofta möjligheter att hjälpa varandra och undvika onödigt arbete. Kanske får man veta att någon annan redan utvecklat en it-lösning liknande den man själv jobbar med. Eller så har en medarbetare fått ett uppdrag som behöver samordnas med det man själv gör.

– Mötet ger också chans till reflektion. Man kan få hjälp av andra med att prioritera vad som är viktigast att jobba med de kommande dagarna. Och vissa som lägger för mycket tid på att saker ska vara perfekta kan behöva höra att det är tillräckligt bra.

enhetschefen Maral Alaghi tycker att den dagliga inblicken gör det möjligt för henne att se var hon kan behöva stötta:

– Det gör det lättare för mig att hjälpa till att undanröja eventuella hinder. Därmed minskar risken för konflikter som grundar sig i att man är beroende av någon annan eller något annat.

Deltagarnas tips för effektiva ståmöten

  • Håll tiden. Börja på utsatt tid även om alla inte kommit.
  • Ha en tydlig struktur med ett par enkla frågor som alla ska besvara.
  • Låt alla säga något.
  • Om det uppstår diskussion – be de berörda att fortsätta efter mötet.
  • Våga testa! Den exakta formen för mötet sätter sig ofta efter hand.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.