Ta avskedet på rätt sätt – när du eller en kollega blir uppsagd

PÅ JOBBET: UPPSÄGNING2009-09-08

Att göra ett bra avslut är viktigt vid uppsägningar. Agerandet under den sista tiden på jobbet kan påverka chansen till ett nytt jobb. Och de som får stanna kvar behöver bearbeta den skuld de känner innan de går in i det nya.

Av:  Ingegerd Rönnberg

Känslorna blir ofta starka vid en uppsägning. Då kan det vara lätt att bli bitter, sprida dålig stämning, slarva över arbetsuppgifter eller prata illa om chefer och ledning. Men för din egen skull gör du klokast i att svälja förtret och ilska och inta en positiv attityd.

– Två av tre uppsagda tjänstemän får nytt jobb via kontakter och nätverk. Med tanke på det är det extra angeläget att man uppträder snyggt och korrekt mot arbetskamrater och chefer efter uppsägningen, säger Sylvia Björklund, rådgivare på TRR Trygghetsrådet.

Det kan kännas som ett svårt råd att följa, speciellt om man tvingas lära upp någon som ska ta över ens arbetsuppgifter. Den tuffaste uppgift en uppsagd kan få.

– Att träna sig att skilja mellan sak och person är viktigt. Det är inte dina kollegers skuld att du får sluta och du vill ha bra referenser. Om du lämnar allt bakom dig i besvikelse blir du så ensam i din process, säger Sylvia Björklund.

Dessutom kan en uppsagd snart vara tillbaka på sin forna arbetsplats, påpekar hon.

– Anställda som sagts upp erbjuds ofta att återvända när verksamheten går bättre. Har man då lämnat jobbet på ett negativt vis slår det tillbaka mot en själv.

Aldrig för sent att göra ett bra avslut

Om du blir uppsagd i en nedskärningsprocess, fundera på vad du lärt dig under din anställning och vad du vill gå vidare och utveckla på ditt nästa jobb. Fråga gärna kolleger och/eller din chef vilka arbetsinsatser och styrkor som du bör lyfta fram i ditt cv. Innan du slutar, tacka dem som du haft ett gott samarbete med och se till att avsluta eller lämna över pågående projekt och arbetsuppgifter.

Sylvia Björklund menar att det aldrig är för sent att göra ett bra avslut på arbetsplatsen.

– Jag har träffat klienter som mått dåligt för att de lämnat ett jobb de sagts upp från på fel sätt. Jag råder dem att ringa chefen och be om ett möte för att reda ut situationen. På mötet ska man fokusera på det som varit positivt med jobbet, vad du som individ tillfört och vilka dina styrkor är. De som vågat ta ett sådant initiativ känner att de kan gå vidare med ny tillförsikt.

Som kollega till någon som mist jobbet gäller det att uppträda så naturligt som möjligt, att lyssna, visa respekt och förståelse. Fråga »Hur mår du?« och våga lyssna på svaret.

– Kom inte med hurtiga tillrop som »Det ordnar sig ska du se, du får snart ett nytt jobb«. Ge heller inte uttryck för hur synd det är om personen. Ingen blir hjälpt av ord som »Det är ju jättesvårt för alla över 50 år att få jobb«. Det är dessutom bara en klyscha, säger Sylvia Björklund.

De som får stanna påverkas också

Hon tycker också att det behöver skapas större förståelse för att alla på en arbetsplats, inte bara de som mister sin anställning, berörs av uppsägningar.

Organisationskonsult Agneta Lundgren har forskat om reaktioner hos dem som får behålla jobbet. Studien är gjord på ett stort svenskt företag som i omgångar sagt upp personal.

– Att jag beslöt mig för att studera det här beror på mina egna erfarenheter av uppsägningar på en arbetsplats. Jag var en av överlevarna och blev frustrerad av att se hur en efter en av mina kolleger fick sluta. Jag ville veta hur andra i motsvarade situation reagerar.

Hon upptäckte att det i princip inte fanns någon svensk litteratur om ämnet. Den lilla forskning som finns har främst gjorts i USA. Studier på amerikanska företag visar att kvarvarande medarbetares överlevnadssjuka – samma symtom som drabbar dem som överlever katastrofer – intensifieras om känslorna inte bearbetas och hanteras.

– Intervjuerna jag gjorde på det svenska företaget ett år efter den senaste neddragningen visar samma tendenser. Trots att medarbetarna upplevde uppsägningsprocessen som rättvis och tyckte att de fått bra information av ledningen, väcktes starka känslor av frustration, ilska och sorg när vi talade om det. Känslorna hade inte klingat av. Det var som om uppsägningarna skett i går, säger hon.

Ett psykologiskt kontrakt

Ju mer medarbetarna trott på sin arbetsgivare, desto starkare var reaktionerna.

– Förutom ett kontrakt på papper finns det ett psykologiskt kontrakt som lyder »utför jag mitt jobb väl och är lojal mot företaget blir jag belönad«. När man börjar säga upp duktigt folk missbrukas det förtroendet.

Anställda vet inte längre om de har någon framtid på arbetsplatsen. Många börjar fila på sin cv och lägga ut trevare om nya jobb.

Att resonera så tycker Agneta Lundgren är sunt. Man måste se till sin personliga utveckling och karriär.

– Förstår inte företaget man jobbar på att ta tillvara personalens kompetens kanske man ska söka sig någon annanstans. Det händer att uppsägningar får till följd att medarbetare självmant säger upp sig.

I studien frågade hon personalen vad som krävs av ledarskapet i en sådan här svår stund. De efterfrågade tydlighet, beslutsförmåga och engagemang i de anställdas hälsa och välmående.

– Cheferna fokuserade i sina svar på dem som fått sluta och hade ingen uttänkt strategi kring den nya gruppen och de förhållanden som rådde. De var medvetna om att uppsägningarna väckt oro och missnöje hos dem som var kvar, men ville inte peta i såret. Helst ville de intala sig att »nu är det som vanligt igen«.

Cheferna tyckte att medarbetarna presterade bra och var engagerade. Personalen ansåg sig dock inte vara särskilt motiverad och tyckte att de gick på halvfart prestationsmässigt. Dessutom upplevde de att det var otryggt på jobbet och drog sig för att öppet framföra åsikter.

– Efter uppsägningar är det extremt viktigt att de som ska arbeta kvar får lufta sina känslor och göra ett avslut innan man går in i det nya. Att prata med sina arbetskamrater och stötta varandra är bra, men det räcker inte, säger Agneta Lundgren.                

Råd till den som slutar och den som blir kvar

Konsten att sluta snyggt

  • Försök att uppträda positivt och acceptera det som skett
  • Var aktiv in i det sista
  • Tacka de kolleger du haft ett gott samarbete med
  • Gör en snygg överlämning av dina projekt och arbetsuppgifter
  • Så stöttar du den som får sluta
  • Behandla personen som den duktiga yrkesmänniska hon/han är
  • Visa förståelse och respekt
  • Tyck inte synd om personen eller kom med hurtiga tillrop
  • Fråga »Hur har du det och hur mår du?« och våga lyssna på svaret

Råd till den som får stanna

  • Du är inte ensam om dina skuldkänslor, prata med dina kolleger.
  • Ordnas det inget avslut innan ni går in i den nya organisationen, ta upp behovet med chefen.
  • Fila på din cv och »se om ditt hus«. Är du anställningsbar om också du skulle bli uppsagd?
  • Tänk på din personliga utveckling och karriär. Finns det någon framtid för dig på arbetsplatsen?

ÄMNEN:

Arbetsrätt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA