Flixtrain ny operatör i spårtrafiken

SPÅRTRAFIKEN2019-09-24

Det tyska bolaget Flixbus kommer nästa år att börja köra persontåg på den svenska marknaden under namnet Flixtrain. Bolaget ska trafikera sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö.

Flixbus startades 2013 i Tyskland, och har vuxit snabbt på fjärrbussmarknaden i Europa. Bolaget har för närvarande cirka 1 300 anställda i 29 länder.

”Flixtrain lanserades för ca 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången vi har nått där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder”, skriver Peter Ahlgren, vd för Flixbus Norden, i ett pressmeddelande.

Bolaget ansökte i våras hos Trafikverket att få köra tåg i Sverige. Sedan ansökan godkänts kommer Flixtrain enligt pressmeddelandet att trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Mellan Stockholm och Göteborg stannar tågen i Falköping, Hallsberg och Södertälje. På sträckan Stockholm-Malmö blir det stopp i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.

Efter lanseringen i Tyskland blir Sverige den andra marknaden som bolaget kör tåg i.

”Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020”, skriver Peter Ahlgren.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA