Annons:
Debatt
Debatt
AVEva Sjögren0 kommentarerTyck till!

Medarbetarna offras i en omorganisation utan slut

Den ständigt pågående omorganisationen skadar såväl myndigheten som de anställda, skriver Eva Sjögren, en av STs klubbordförande inom Arbetsförmedlingen.

En omorganisation kan vara uppfriskande för en verksamhet genom att många anställda byter arbete eller arbetsuppgifter. Nya medarbetare anställs. Det kan skapa en kreativ dynamik som ger förnyad energi till verksamheten. Men i en långdragen förändringsprocess kan man också förlora viktig kompetens som byggts upp under många år genom att ohälso­samt många medarbetare slutar och söker sig till andra arbets­givare. Arbetsplatsen tappar helt enkelt sin professionalitet. Med­arbetarna är tålmodiga och extremt lojala till en viss gräns, men sedan går det inte längre.

Frågan är också om de arbets­sökande får vad de har rätt att kräva när Arbetsförmedlingen befinner sig i ett sådant läge.

Från arbetsgivarhåll hoppas man att en effektivisering ska leda till lägre kostnader för verksamheten, med ökad kundnytta. Bra så långt, vi behöver använda medborgarnas skatte­pengar väl. Man hoppas också på ett ökat förtroende för myndig­heten. Bra där också, det jobbar vi på. Men blir det så? Hur länge orkar personalen utföra myndighetens kärnverksamhet parallellt med att befinna sig i en omorganisation som »aldrig tar slut«? År efter år.

I flera år har vi som är anställda på Arbetsförmedlingen från ledningen hört »tycker ni det är jobbigt nu, så är det bra för er att veta att det kommer att bli värre innan det vänder«. Budgeten läggs lägre för varje år, delvis på grund av en digitalisering som antas minska behovet av personal. Många arbetssökande tycker att det är skönt att vi äntligen blivit mer digitaliserade, men flera av våra långtids­arbetslösa behöver hjälp och kontakt i ett fysiskt möte med en handläggare.

Arbetssökande ska i framtiden inte ha en egen handläggare utan i stället vara ett ärende. Där har myndig­heten tagit efter bland andra Försäkringskassan, där man väntar i en gemen­sam telefon­kö när man ringer och sedan får prata med den handläggare som svarar. Men jag vill mena att Arbets­förmedlingen jobbar utifrån ett uppdrag som skiljer sig från Försäkringskassans. Det är en stor fördel att veta vilka sökande man som handläggare har, exempelvis när man ska matcha mot jobb. Det gäller framför allt de långtidsarbetslösa, där anställningar ofta behöver anpassas.

I omorganisationen slås mindre kontor ihop till större enheter. Hur mycket man än från ledningen talat om att »vi ska lyssna på alla, det ska inte vara det stora kontorets arbetssätt som gäller«, så får de mindre enheterna ändå oftast i slutändan anpassa sig till de större. Trots att det mindre kontoret kanske har ett bättre fungerande arbetssätt inom vissa områden.

Hur många lojala medarbetare är det rimligt att offra i en omorgani­sation som aldrig tar slut? Till slut känns det som att »alla springer« och många ledningsbeslut tas alldeles för snabbt.

Det är många som jobbar med kringuppdrag och projekt inom myndig­heten, vilket gör att budgeten inte räcker till för dem som dagligen har kontakt med sökande – själva basuppdraget. Vi ska inte prata antal sökande per handläggare, för uppdraget är mer komplext än så, men hand­läggarna har ohälsosamt många sökan­de att hante­ra. Det gör att myndighetens sjuktal ökar. Och det drabbar i slutändan de arbets­sökande. Och naturligtvis förtroendet för myndigheten.

Handläggare med lång erfarenhet som nätverkar aktivt och framgångsrikt med andra myndigheter och aktörer flyr till andra arbetsgivare när röran blir dem övermäktig. När dessa kolleger slutar uppstår ett enormt kompetenstapp. Det tar lång tid att jobba upp nya nätverk med våra samarbetspartner.

Och mitt i denna röra jobbar mina kolleger, som jag så ofta hör säga: »Själva jobbet som handläggare är ju egentligen så roligt.«

 

Eva Sjögren, ordförande för en av STs lokala klubbar inom Arbetsförmedlingen och sius-konsulent

Bli den första att tycka till!
StatsförvaltningNyhetStatens myndigheter informera mer om aktuella EU-frågor. Det är Statskontorets slutsats efter en granskning av hur tolv myndigheter sköter information och samråd med civilsamhället.
LÖNERNyhetFör fjärde året i följd toppar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon löneligan för de myndighetschefer som lönesätts av regeringen. En löneförhöjning på 4 600 kronor gör att hon nu tjänar 174 600 kronor i månaden.
KRIMINALVÅRDENNyhetUngdomar som Kriminalvården ska transportera till hem för tvångsvård kan bli sittande flera dagar i polisarrest, enligt en rapport från Justitieombudsmannen, JO. Orsaken är att Kriminalvården inte har tillräcklig kapacitet för uppdraget.
Nationella transportenhetenFördjupningAnders von Gegerfelt, Daniel Sjöblom, Thomas Näslund och Daniel Johansson kör frihetsberövade personer på Kriminalvårdens och andra myndigheters uppdrag. Människorna de kör kan vara våldsamma och farliga och Kriminalvårdens nationella transportenhet sätter säkerheten främst.
HÖGSKOLANNyhetDet är nödvändigt att bygga ut högskolan, säger Matilda Ernkrans, S, minister för högre utbildning och forskning. Hon vill också att lärosätena ska minska andelen otrygga anställningar.
MIGRATIONSVERKETNyhetI en chefsenkät på Migrationsverket svarar mer än hälften att de inte tycker att myndigheten har en ändamålsenlig styrning och ledning. ”Det är uppseendeväckande”, anser STs Kent Helgesson.
DiskrimineringNyhetDiskrimineringsombudsmannen, DO, inleder en tillsyn för att kontrollera att högskolor och universitet följer diskrimineringslagens krav på att aktivt arbeta mot diskriminering.
ArbetsmiljöNyhetPå flera myndigheter har antalet anmälda fall där anställda utsatts för hot och våld ökat, visar Publikts granskning. Erica Zemgals blev misshandlad av en arbetssökande. ”Jag hade inte en chans att larma innan knytnävsslaget kom”, säger hon.
KriminalvårdenNyhetBristen på platser i flera häkten och en allmän platsbrist i landets fängelser har lett till negativa konsekvenser för de intagna, konstaterar JO efter en serie inspektioner.
SiSNyhetEn anställd vid Statens institutionsstyrelse, SiS, har dömts i hovrätten till fängelse i 3,5 år för flera fall av våldtäkt mot barn, rapporterar Ekot. Brotten har begåtts på ett ungdomshem där mannen jobbade.
ARBETSMILJÖNyhetAntalet godkända arbetsskador ligger i stort sett stilla, enligt en ny rapport från AFA Försäkring. Detta efter närmast en fördubbling sedan 2007.
JONyhetJustitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot Länsstyrelsen i Skåne län, sedan en lantbrukare ännu efter tre år inte fått något besked om en ansökan om jordbruksstöd. Det visar enligt JO en förvånansvärd nonchalans.
SjukförsäkringNyhetKvinnor sjukskrivs i högre grad än män för psykisk ohälsa trots likartad funktionsnedsättning, visar en rapport från Riksrevisionen. "Granskningen visar att sjukförsäkringssystemet inte verkar kunna åstadkomma en likformig bedömning av kvinnor och män", kommenterar riksrevisor Stefan Lundgren rapporten.
Statens servicecenterNyhetStatens servicecenter, SSC, bjuder in fler myndigheter och aktörer att delta i samarbetet vid de lokala servicekontoren. I en debattartikel skriver myndighetens generaldirektör Thomas Pålsson att bibehållen offentlig service kräver nya arbetssätt.
StatsförvaltningNyhetJustitieombudsmannen, JO, kritiserar Pensionsmyndigheten för att myndigheten inte haft koll på sin e-post. I närmare tio års tid skickades e-post till en adress som ingen hade till uppgift att kontrollera.
RIKSARKIVETNyhetEn privatperson som begärde ut allmänna uppgifter från Riksarkivet fakturerades för de 15 minuter som det tog att leta fram uppgifterna. Nu kritiseras myndigheten av Justitieombudsmannen.
ARBETSDOMSTOLENNyhetST stämmer ett privat städbolag i Arbetsdomstolen eftersom en anställd ST-medlem inte fått sjuklön för fyra dagars frånvaro. Arbetsgivaren har kollektivavtal med ett annat fackförbund, men det är ingen anledning till att inte driva målet, menar förbundets jurist Veera Littmarck.
StatsförvaltningNyhetDen statliga närvaron och servicen är ojämnt fördelad över landet. Norrbottens och Gotlands län tillhör topp tre både sett till antalet statliga arbetsställen per invånare och till antalet sysselsatta i statlig förvaltning per invånare. Det framgår av en kartläggning som gjorts av landets länsstyrelser i samverkan.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingen gjorde rätt när myndigheten efter sju år gav upp om att hitta ett jobb åt en arbetssökande. Det slår Högsta förvaltningsdomstolen fast. Det fanns särskilda skäl att återkalla hens anvisning till jobb- och utvecklingsgarantin.
MigrationNyhetDomstolarnas handläggning i migrationsmål är orimligt långsam, konstaterar Justitieombudsmannen, JO, efter en granskning. JO har granskat ett ärende där en 14-årig pojke fått vänta nästan fyra år på ett beslut om uppehållstillstånd.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingens matchningsarbete vilar på en svag kunskapsgrund. Det konstaterar Riksrevisionen efter en granskning. Enligt rapporten ökar det risken för att arbetssökande inte får likvärdigt stöd.
ARBETSFÖRMEDLINGENNyhetGeneraldirektören Mikael Sjöberg lämnar Arbetsförmedlingen när hans förordnande går ut nästa år. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson säger till Sveriges Radio att hon är nöjd med hans arbete men att det är dags att byta chef.
StatsförvaltningNyhetNio myndigheter samverkar i planer för att lansera en e-tjänstelegitimation för statsanställda, skriver Computer Sweden. 36 000 anställda berörs inledningsvis av tjänsten, som ska drivas av Försäkringskassan.