Pensionsfrågan åter på bordet

SPÅRTRAFIK2003-12-08

Sedan Seko dragit tillbaka sitt strejkvarsel för tåg och tunnelbana kunde även ST få sitt avtal för spårtrafiken klart.

Avtalet är tvåårigt (1 april 2002–30 mars 2004) och ger lägst 3,0 procent per år. Varje anställd garanteras en löneökning på minst 250 kronor per år. Även minimilönerna höjs.

Den slutliga avtalsnivån är något högre än vad ST-Spårtrafik erbjöds innan Seko varslade om konflikt – då var budet 2,8 procent för första året.

ST fick igenom alla yrkanden om veckovila, fridagar och arbetstidens förläggning. De delarna i avtalet påverkar dock inte redan existerande lokala avtal, utan aktualiseras först om en ny entreprenör startar trafik.

Den segslitna frågan om lokförarnas pensionsålder förs på nytt fram i avtalet. När SJ bolagiserades höjdes pensionsåldern för nyanställda från 60 till 65 år. Alla privata tågbolag har pensionering vid 65. Nu ska parterna gemensamt göra en kartläggning av tidigare och nuvarande pensionsregler.
ST-ombudsmannen Bo Rundlöf hoppas att frågan kan lösas under avtalsperioden.

– De här tjänsterna var tidigare klassade som säkerhetstjänster och pensionsåldern var därför 60 år. Frågan är hur man med ett penndrag kan ändra den bedömningen för att man bolagiserar och privatiserar. Även staten har ett ansvar här, kommenterar Bo Rundlöf.

ST organiserar cirka 1 000 anställda på SJ AB, Green Cargo, Citypendeln, Roslagsbanan, Tågkompaniet med flera.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA