Underhållande om svensk hårdrock

KULTUR: FILM OCH DVD2011-09-26

Fredrik Sahlin tipsar om en film om svensk hårdrock, och om en iransk film om en separation. Den skulle kunna utspelas var som helst, men att skådeplatsen är ett samhälle med stränga lagar gör det så mycket mer spännande, skriver han.

När en iransk film väl tar sig hit rör det sig oftast om stillsamma existentiella dramer från landsbygden med filosofisk och/eller politisk bas, gärna regisserade av stora namn som Mohsen Mahkmalbaf eller Abbas Kiarostami, men Nader och Simin – en separation är något annat. Regissören Asghar Farhadi berättar om ett mondänt Iran med fokus på en intellektuell medelklass som vi sällan ser på film. Eller nyheterna heller, för den delen. Berättelsen om en skilsmässa och dess konsekvenser skulle på en emotionell nivå kunna utspelas var som helst, men skådeplatsen – ett förtryckande samhälle med godtyckliga men stränga lagar – gör det så mycket mer intensivt, och inte minst spännande för utsocknes ögon. (Bio 16/9)

— •l• —

Det där med relationer och normer var inte lätt för Jane Eyre heller. I den senaste filmatiseringen är Charlotte Brontës kända drama ser vi nya stjärnskottet Mia Wasikowska (från Alice i underlandet) göra en fint nedtonad huvudperson inklämd mellan en hård uppväxt och tidens konventioner. Det här är en stram, mörk och finlemmat dramatisk skapelse som förflyttar de flesta puttrande Jane Austen-adaptionerna upp på romkomhyllan. (Bio 16/9).

På andra sidan av kulturgalaxen hittar vi den svenska dokumentären Så jävla metal, som tar på sig det ärofulla uppdraget att berätta om den svenska hårdrockens historia, och det blir självklart en orgie i pretentiösa unga män, övervintrade rockgubbar, hemska frisyrer och egon som tillåts växa sig långt större än vad som kan anses vara nyttigt. Det är ingen stor film, den bryr sig inte om social eller någon annan kontext, den konstaterar bara, men är ändå oavbrutet underhållande. Gott så. (Bio 7/10)

— •l• —

Om man som undertecknad trippar på lätta fötter till en visning av en skräckfilm men efteråt släpar sig ut ur salongen på ben tyngda av besvikelse och leda över insikten att genren till 99 procent befolkas av filmmakare utan vision och egenart, kan Insidious fungera som balsam för själen. En ganska rivig sådan dock. Visst är detta till stora delar en rip-off på Poltergeist men ändock, på många sätt ljuvligt otäck. Med sin hemsökta familj, dova korri­dorer och mardrömslika scenerier rotar Insidious som alla goda skräckfilmer omkring i den psykoanalytiska myllan och sätter reptil­hjärnan i lättare darrning. Bitvis känns det som att titta på tysk 20-talsskräck, bitvis som att ledas runt i Gröna Lunds spökhus. (dvd 21/9)

Den första fredagen i oktober kommer ännu en av de re­makes som vi inte har bett om, nämligen den på Sam Peckinpahs 1970-tals­thriller Straw Dogs, där Dustin Hoffman spelar den amerikanske matematikern som flyttar med sin brittiska fru till hennes barndomsby – och där möter ett gäng brutala och sannolikt inavlade bönder som gör livet surt för dem. I den nya versionen gör Alexander Skarsgård en av de senare. Först lät en nyinspelning som ett hot, en kulturell nedsmutsning av en klassisk film, men efter att ha sett om originalet med allt dess överspel och fula bildbehandling, har humöret och förhoppningarna höjts en aning. Men bara en aning. (Bio 7/10)

Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist. Han tipsar om film och DVD i ST Press

ÄMNEN:

Kultur
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA