German Bender: Därför fortsätter den historiska konflikten
Om bara några dagar har den historiska strejken mot Tesla pågått i två år. Den 27 oktober 2023 inleddes IF Metalls strejk mot elbilsföretaget som leds av världens rikaste man, Elon Musk. Därmed är det Sveriges längsta strejk på hundra år.
Konflikten är också den första strejken i världen mot ett bolag som ägs eller leds av den notoriskt antifacklige mångmiljardären och Trumpfinansiären.
Historiska skeenden av det här slaget behöver skildras och förklaras, helst medan de pågår. Därför har jag i ett års tid arbetat med en bok om strejken som kommer ut på dess tvåårsdag.
Konflikten är exceptionell av fler skäl än de jag nämnt. Exempelvis är hela femton fackförbund i fyra länder involverade genom sympatiåtgärder av olika slag. ST är, tillsammans med Seko, ett av de förbund vars medlemmar spelat en avgörande roll genom den postblockad som sätter käppar i hjulet för leveranser av Teslas registreringsskyltar.
Tesla har svarat med rättsprocesser mot både Transportstyrelsen och Postnord, som hittills enbart lett till avslag och mångmiljonbelopp i rättegångskostnader.
För att kringgå postblockaderna har bolaget använt sig av minst sagt oortodoxa knep, som också medför betydande kostnader. Genom kryphål i regelverken har Tesla upprättat bulvanadresser dit skyltarna skickas, och bolagets kunder kan beställa ersättningsskyltar direkt till sina hemadresser.
Det har dragit i gång en katt-och-råtta-lek som ännu pågår, där facken lägger varsel på ytterligare adresser och Tesla i sin tur registrerar nya. Hela tjugofem av de drygt trettio varsel som lagts från mitten av maj 2024 till i dag har lagts av ST och Seko mot nya bulvanadresser.
Hur kan man förklara Teslas uthållighet, kreativitet och kompromisslöshet?
En faktor är ekonomisk. Kostnaden för ett svenskt kollektivavtal vore visserligen växelpengar för Tesla, eftersom så få mekaniker skulle omfattas. Men i exempelvis USA och Tyskland har bolaget uppemot 80 000 anställda, så om facken i de länderna stärks i sina krav av en svensk framgång kan kostnaden bli kännbar.
Men Elon Musk har också personliga motiv. Att han är djupt antifacklig är välkänt. Han betraktar inte fackförbund som en legitim representant för de anställda, utan en extern aktör som lägger sig i hur företag styrs. En dryg månad in i strejken sade han i en intervju: ”Jag tror inte på idén om fackförbund”.
I samma intervju riktade han sig till annonsörer som vägrar annonsera på X, tidigare Twitter, sedan han släppt in högerextrema konton på plattformen – med uppmaningen ”Go fuck yourselves. Go. Fuck. Yourselves.”
Elon Musk kastas tillbaka till trotsåldern när någon begränsar hans handlingsutrymme. Särskilt fackförbund. Sådan är mannen som IF Metall vill få till förhandlingsbordet.
German Bender är utredningschef på tankesmedjan Arena Idé och aktuell med boken Frontalkrock – Teslastrejken och kampen om framtiden.
Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.