Föreställningen Europa Europa kommer att spelas på utomhusscener fram till valet. Bakre raden från vänster: Olof Dreijer och Karin Dreijer. Främre raden: Ellen Nyman, Bahareh Razekh Ahmadi, Kudzai Chimbaira och Rani Nair. Foto: Saga Berlin
Föreställningen Europa Europa kommer att spelas på utomhusscener fram till valet. Bakre raden från vänster: Olof Dreijer och Karin Dreijer. Främre raden: Ellen Nyman, Bahareh Razekh Ahmadi, Kudzai Chimbaira och Rani Nair. Foto: Saga Berlin

Teatrar vänder sig mot rasism

KULTUR: TEATER2014-08-26
Runt om i landet hörs anti­rasistiska och antinationalis­tiska budskap från teaterscenen. Bandet The Knife och konstgruppen Ful sätter upp en kabaré om migranter, Dramaten har gjort en storsatsning och Giron sámi teáther i Kiruna skildrar hur det är att vara annorlunda.

Under Almedalsveckan i Visby hade kabarén Europa Europa premiär. Konstgruppen Ful och bandet The Knife står bakom föreställningen, som presenteras som antinationalistisk och är en hyllning till alla människor som tar sig över Europas gränser. Kabarén är en av många uppsättningar på temat rasism och nationalism.

– Vi kände att det var nödvändigt att göra en antirasistisk föreställning inför valet, säger Nasim Aghili, som är regissör och manusförfattare till Europa Europa.

Hon menar att migrationspolitiken är det område där rasismen tar sig sina grövsta uttryck. Vid gränserna är människors hudfärg och etnicitet avgörande.

Föreställningen bygger på ett års research.

– Vi har rest runt i Europa och besökt allt från förvar i Grekland till EUs gränskontrollmyndighet Frontex huvud­kontor i Polen. Syftet har varit att undersöka hur den europeiska migra­tionspolitiken bestäms och tillämpas. Vi ville gå bakom det byråkratiska språket, där migranterna bara är siffror, och hitta ett värdigt sätt att spegla migranter.

Europa Europakommer att spelas gratis på utescener runt om i landet fram till valet. Med på scenen är bandet The Knife, som har gjort musiken.

– Jag tror att konsten kan göra skillnad på många sätt. Inte minst för att vi kan använda oss av ett språk som inte är begränsat av politikens och journalistikens maktspel, säger Nasim Aghili.

Sveriges nationalscen Dramaten har under de två senaste åren fokuserat på ämnet nationalism. De har arrange­rat en temakväll, en serie gästspel och samtal. I höst ges Jag vill leva jag vill dö i Sverige. Landets länsteatrar har bjudits in att delta.

– Tanken är att samla in olika röster från skilda delar av landet. Läns­teatrarna får själva välja vad de tycker är intressant att lyfta på temat. Varje teater bidrar med en skådespelare och tio minuters text, säger Helena Seth, konstnärlig ledare för satsningen som går under namnet Dramaten&.

Föreställningen kommer att live­streamas så att den når längre än till Stockholms­publiken.

– På så sätt kan åskådaren sitta var som helst i landet och titta på sin dator, säger Helena Seth.

Teatrarna som medverkar är bland andra Länsteatern på Gotland, Västmanlands Teater och Teater Halland.

Giron sámi teáhter i Kiruna tar ett annat grepp på ämnet och gör en före­ställning om att bryta mot normen.

Teaterns chef Lena Engqvist Fors­lund tror att många teatrar sätter upp pjäser med liknande teman på grund av Sverigedemokraternas framgångar.

– Man kan inte tiga ihjäl problemet med en rasistisk våg. Många är angelägna att använda de verktyg som kons­ten har för att spegla det som händer i samhället.

Pjäsen Annorlunda, som teatern sätter upp, utgår från historien om Christina Catharina Larsdotter, också kallad Stor-Stina. Hon var 2,10 meter lång och visades upp som en jätte runt om i Europa på 1800-talet.

Historien berättas ur Stor-Stinas mammas perspektiv, säger Lena Engqvist Forslund.

– I pjäsen berättar vi även om fyra andra personer, bland annat en samisk tjej som är renskötare, homosexuell och gillar att boxas.

skåde­spelarna ställer frågor som publiken kan reflektera över. Hur olik får man vara? Är någon värd mer respekt än någon annan? Var går gränsen för vad som är annorlunda?

Lena Engqvist Forslund tror att det är viktigt att sätta ljuset på frågorna.

– Därför har vi en interaktiv föreställning där man får reflektera. En stor del handlar om att medvetandegöra. 

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.