Härmas – och samarbeta

PÅ JOBBET: SAMSPEL2008-03-11

Mindre än hälften av vår kommunikation med andra består av tal. Ta reda på hur den ordlösa kommunikationen fungerar och du ska finna att det blir lättare att gå i takt med kollegerna.

Av:  Sofia Brax

Finns det någon på ditt jobb som du inte funkar med? Inte att ni har något otalt eller så, men som du aldrig får någon bra kontakt med, där samarbetet aldrig flyter? Då kan det vara den ordlösa kommunikationen som spökar.

Henrik Fexeus, författare till boken Konsten att läsa tankar, förklarar hur det fungerar och vad du kan göra åt saken.

Han är noga med att påpeka att den här sortens svårigheter med en kollega eller chef förstås kan bero på en mängd olika saker.

– Men ofta, just när det inte finns något konkret att ta på, kanske bara en vag känsla av att de inte gillar oss, kan det handla om att vi bara är dåliga på att kommunicera med den här människan. Och de med oss. Vilket kan leda till en massa frustration, missförstånd och ilska.

Om det är det som är problemet, går det att kringgå genom att observera hur den personen kommunicerar och sedan kommunicera på samma sätt.

– Men vi får inte glömma att vi till stor del kommunicerar utan ord. Ibland tycker vi att vi förstått precis allting den andra personen sagt, och så blir det ändå inte bra. Då kan det vara den ordlösa kommunikationen som fallerar.

Mer än hälften av budskapet

Ordlös kommunikation är det vi kallar kroppsspråk, vårt tempo, hur vi använder vår röst, vår ansiktsmimik. Den ordlösa kommunikationen står för 50 till 93 procent av vårt budskap, beroende på vilken studie man tittar på. Och ofta är den dessutom omedveten. Upp till 93 procent av allt vi förmedlat har vi alltså inte koll på.

Den ordlösa kommunikationen är oerhört viktig, för den använder vi inte bara när vi ska kommunicera ett budskap, utan också för att visa vem vi är. Och för att skapa relationer med andra människor. Vi klarar nämligen inte av folk som är alldeles för olika oss själva. Vi har svårt att lita på dem och ta till oss deras idéer. Därför vill vi helst ha relationer med sådana som är som vi.

Varför fungerar vi så?
– Jag tror att vi förstår bättre hur folk som liknar oss fungerar och vad de baserar sina beslut på. Om någon är helt olik oss kan vi inte på samma genomskinliga sätt förstå hur de drar sina slutsatser. De som är som oss känner vi oss trygga med och litar på.

Så om vi bara får dem att identifiera oss som lite mer lika dem själva, så kommer samarbetet att löpa på bättre?
– Javisst, så fort du börjar prata den andras språk, med ordlös kommunikation.
– Det här är egentligen något vi försöker göra hela tiden. En stor del av vår vardagliga kommunikation går ut på att visa: Jag är lite som du. Och då svarar de: Vad bra, för jag är lite som du också. Om du lär dig detta kan du skapa en relation med vem som helst.

Men verkar man inte mest konstig om man börjar härma en annan människa?
– Du får inte bli som en spegelbild och härma allting rakt av. Det upplevs snarare som obehagligt och då motverkar du dina syften. Men en rörelse kan man till exempel göra likadant, fast i mindre skala, röra sig i samma riktning, sända ut samma signal. Om den andra personen lägger armarna i kors kan du ta i din högerarm med sin vänsterarm. Eller så kan du bara härma med en viss fördröjning. Vänta en halv minut – det fungerar ändå.
En bra grej är att matcha den andras ansiktsuttryck, för den andra ser ju inte hur den själv ser ut i ansiktet. På så sätt ser du ut som den andra personen känner sig.

Måste man hålla på så där och härma kollegan varje dag fram tills pensionen?
– Om det har kärvat riktigt med någon person kan man få göra det ett tag tills han eller hon tinat upp. Men det är som att bjuda upp till dans. När de besvarar din inbjudan genom att börja härma dig tillbaks, då blir det som i alla vanliga relationer, att man turas om att härma varandra. Det brukar ske utan att man tänker på det. Möjligtvis kan du gå in och styra upp kommunikationen igen om du känner att du börjar tappa bort din kollega. 

SÅ HÄR KAN DU GÖRA

Du behöver inte göra alla de här sakerna, men detta är några exempel på metoder som kan fungera. Det handlar om att närma sig den andra, snarare än att bli en kopia.

Kroppen
* Rör dig i samma hastighet som den andra personen.
* Använd samma typ av rörelser eller gester.
* Om den andra har ett stort kroppsspråk, använd det du också.
* Om den andra knappt rör sig alls, gör inte det du heller.

Rösten
* Prata i samma hastighet som den andra personen. Det finns de som hävdar att tempot är det enskilt starkaste verktyg vi har för att spegla en annan människa. Det har gjorts en studie på telefonförsäljningsföretag i USA, som ökade sin försäljning med nästan 30 procent när säljarna fick i uppgift att anpassa sin rösthastighet till den de pratade med.
* Har den andra en stark eller svag stämma? Anpassa din därefter.
* Har den andra en monoton eller melodisk röst?
* Vad har den andra för tonhöjd på rösten?

Språket
* Använder personen ett formellt eller informellt språk?
* Finns det vissa slags ord som återkommer?«Typ« eller branschuttryck eller anglicismer. Försök se vilka de är och bolla tillbaka dem.
* Ibland har vi bara språket att tillgå, som när vi mejlar till varandra. Titta då även på formen:
- Använder de långa eller korta meningar?
- Lägger de in blankrader eller skriver långa sammanhängande stycken?
- Är de noga med versaler eller skriver de bara med gemener?
- Hur avslutar de, vad har de för signatur?

Energinivån
* Försök att överlag hitta den andras inställning. Om det är en fartfylld person måste du kanske lägga in lite mer geist själv. Om du pratar med någon som är mer sävlig måste du lugna ner dig lite. Det handlar hela tiden om att förmedla »jag förstår var du befinner dig och jag befinner mig på samma ställe«.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA