Bild: Janetta Nyberg

Knepen som stärker din auktoritet

PÅ JOBBET: AUKTORITET2015-06-17

Alla behöver ibland kunna övertyga med­arbetare eller kunder. Det finns användbara knep för att utstråla auktoritet – och fallgropar att undvika.

Att ha auktoritet handlar om att få respekt. Det kan vara viktigt i yrkes­livet – inte bara för den som är chef.

– Det kan handla om att visa att man kan ta kontroll och befälet över en situa­tion, till exempel sätta stopp för en konflikt eller genomföra ett illa omtyckt beslut, säger Nina Buchaus, som utbildar både medarbetare och ledare i muntlig kommunikation och som nyligen släppt en bok om karisma och ledar­skap.

Hon brukar tala om två olika typer av karaktärer. Antingen visar man upp en öppen karaktär, social och relations­orienterad, eller en mer beslutsam, självständig och inte så känslostyrd.

– En bra ledare behöver vara både och. Men han eller hon kan då och då behöva ta fram den beslutsamma karak­tären och leda med lite mer aukto­ritet.

Anders Hytter, lektor på institutionen för organisation och entreprenörskap vid Linnéuniversitetet, delar den synen. Men han säger också att det kan vara bra att komma ihåg att en chef kan leda med auktoritet utan att för den skull peka med hela handen.

– En person med auktoritet behöver inte alltid göra så mycket väsen av sig. Auktoriteten kan komma automatiskt för att medarbetarna har respekt för personens förtjänster, säger han.

Precis som Nina Buchaus framhåller han att såväl ledare som medarbetare kan behöva både den öppna mer ödmjuka stilen och den beslutsamma och målinriktade, beroende på vilken situation det handlar om.

– Att enbart leda med auktoritet är ingen framgångsfaktor. Tvärtom finns det forskning som visar att de företag som överlever och lyckas bra på lång sikt ofta har en ledare som är både ödmjuk och beslutsam.

Nina Buchaus poäng är att det går att träna sig på att utstråla och tala med auktoritet, så att man är redo om och när behovet uppstår.

Då behöver man hålla kroppen rak och stilla och bara ha ögonkontakt med vissa nyckelpersoner eller på en bestämd punkt. Inte flacka med blicken. Rösten ska vara jämn och myndig.

Kroppsspråket sänder fler signaler än vad man tror, förklarar Nina Buchaus. Den som vill utstråla auktoritet ska inte använda sig av några yviga gester. Tysklands förbundskansler, Angela Merkel, håller exempelvis gärna fingrarna ihop mot varandra. En annan position är att ha handflatorna nedåt.

– Det är en enkel och användbar gest som signalerar auktoritet och kontroll. Använd gesten när du vill ge intryck av bestämdhet, fasthet och rakhet, säger hon.

I den öppna stilen gör man tvärtom. Då möter man blickar och involverar gärna medarbetarna med namn i samtalet. Rösten är öppen och går upp och ned. Kroppsspråket är inbjudande med handflatorna utåt. I den här ledarstilen används gärna positiva uttryck som »vi«, »tillsammans« och »oss«.
– När man vill utstråla auktoritet och beslutsamhet använder man i stället »jag«. Gärna i kombination med ett stenansikte. Det gäller att visa attityden »det är ingen idé att komma med motargument«, utan jag stoppar allt motstånd med min attityd, säger Nina Buchaus.

I det läget är det viktigt, säger hon, att undvika känslouttryck som »jag känner« och »jag tycker«. Välj i stället ord som »beslutat« eller »bestämt«. Undvik också ord som förminskar auktoriteten som »ganska« och »faktiskt«.

Det gäller att uttrycka sig kort, klart och koncist i ett lugnt tempo. Formulera och paketera tre punkter med tre argument som klargör »varför ska det här göras?«, råder Nina Buchaus.

– Argumenten ska också svara på mottagarens förväntningar och vilken nytta de får av förändringen eller beslutet.

Ett annat tips för den som vill tala med auktoritet är att använda sig av pauser. Nina Buchaus citerar Frankrikes forne president Charles de Gaulle, som sade »Ingenting höjer auktoriteten som tystnad«.

– Det mest effektiva man kan göra för att döda sin auktoritet är att vika kroppen i konstiga ställningar, använda fjuttiga gester eller avsluta något kort och koncist med ett nervöst skratt, blinkningar eller några andra tics, säger Nina
Buchaus.

13 råd till den som vill utstråla auktoritet

1. Stå eller sitt med rak rygg.
2. Ha huvudet stilla när du pratar.
3. Flacka inte med blicken utan fäst den på några nyckelpersoner eller på det du presenterar.
4. Ha en röst som är jämn och något entonig.
5. Sätt en ren punkt efter dina meningar, undvik efterföljande småord eller småljud.
6. Gestikulera så lite som möjligt, ha handflatorna vända nedåt.
7. Använd dig av konstpauser.
8. Uttryck dig med »jag« i stället för »vi«.
9. Undvik känslouttryck som »jag känner« och »jag tycker«. Ersätt med ord som »beslutat« och »bestämt«.
10. Uttryck dig kort, klart och koncist i lugnt tempo.
11. Formulera och paketera tre punkter som innehåller fakta och tre argument som svarar på »varför ska det här göras?«.
12. Förbered dig mentalt på kritik. Tänk igenom vilka argument du kan vänta dig att möta. Träna på att bemöta dem.
13. Förbered dig i god tid – börja gärna tio dagar innan ett möte eller en presentation.

ÄMNEN:

Retorik

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Så kommer du över din nervositet

PÅ JOBBET: NERVOSITET2013-05-07

Ett tydligt nej väcker respekt

PÅ JOBBET: GRÄNSSÄTTNING2012-02-14
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA