Illustration: JANETTA NYBERG
Illustration: JANETTA NYBERG

Var beredd på en olycka - första hjälpen på jobbet

PÅ JOBBET: FÖRSTA HJÄLPEN2009-02-24

Ett snabbt ingripande och goda förberedelser kan göra den stora skillnaden den dag olyckan är framme på jobbet.

Av:  Therese Säfström

Att ge första hjälpen är att göra vad som krävs för att rädda liv eller minska skadorna när någon blivit skadad eller akut sjuk. Arbetsgivaren ska se till att det finns beredskap som är anpassad efter riskerna på just din arbetsplats.   

Lena Boman, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket, distriktet i Örebro, säger att den självklara frågan är: hur troligt är det att något händer? Och vad blir i så fall följden?

– På en byggarbetsplats är risken större för kroppsskada. På ett kontor eller i en miljö där många människor möts finns i stället en högre risk att någon blir akut sjuk, säger Lena Boman.

Hon tycker att beredskap handlar om att känna sig trygg i en allvarlig situation, att vara förberedd på hur man ska agera.

– Tänk igenom: Vem tar hand om den sjuka personen? Vem kontaktar de anhöriga? Vem samlar den övriga personalen och vem kopplar in krisstödet?

Praktiska förberedelser

Arbetsgivaren ansvarar för att all nödvändig utrustning finns för första hjälpen, att de anställda har information om var den är placerad och att personalen har tillräckliga kunskaper. Lena Boman säger att det finns många enkla, praktiska förberedelser som underlättar i en allvarlig situation.

– Bara att ha en lista med alla anställdas närmaste anhöriga och telefonnummer dagtid är en stor hjälp. Eller att man har etablerat en kontakt med den man ska ringa om det blir aktuellt med krisstöd, säger Lena Boman.

Om man som anställd tycker att arbetsplatsen har för dålig beredskap, vad gör man?

– Prata med chefen. Fråga »Om du skulle få en hjärtinfarkt, vad tycker du att vi skulle göra då?«. Det brukar inte sitta så långt inne att få igenom förändringar. Om du inte tycker att chefen lyssnar kan du vända sig till skyddsombudet på arbetsplatsen.

Kunskaper måste uppdateras

På Röda korset i Örebro jobbar Åke Hultkvist sedan många år med utbildningar i första hjälpen. Han tycker att alla borde veta hur man agerar i situationer där livet står på spel.

– Kunskaperna gör att man känner sig trygg. Man vågar rycka in och blir inte ställd när någonting händer.

Många som kommer på kurs till Åke Hultkvist via sin arbetsplats har lärt sig första hjälpen förr, men kunskaperna har några år på nacken. Tack och lov inträffar inte olyckor så ofta, men just därför är det lätt att glömma det man lärt sig, menar Åke Hultkvist.

– Vartannat år tycker jag att man ska gå en utbildning. Dels för att fräscha upp minnet, dels för att bli uppdaterad på nyheter. Första hjälpen-utbildningen ändras varefter nya forskningsrön kommer fram.

Anders Larsson arbetar på SOS Alarm i Karlstad, Örebro och Norrköping som vårdutvecklare och har lång erfarenhet från ambulansarbete. Han säger att det inte är ovanligt med utryckningar till arbetsplatser där stress kan vara en ut­lösande faktor.

– Ett av de vanligaste akuta sjukdomsfallen på en arbetsplats är någon form av hjärtbesvär. Vanliga symtom på en hjärtinfarkt är bröstsmärtor och stickningar i armen. Misstänker man hjärtproblem så gäller det att få en ambulans till platsen snabbt. Ta under tiden hand om personen med lugn och ro, lossa åtsittande kläder så att inte andningen hindras, säger Anders Larsson.

Bra känna till kollegas sjukdom

Ju mer kollegerna vet om varandras sjukdomar och problem, desto bättre går det också att förebygga ett akut tillstånd. Det gäller till exempel för diabetiker som tar insulinsprutor, där ett snabbt blodsockerfall i västa fall kan leda till medvetslöshet.

– Det är inte alla som vill berätta att de har diabetes. Det kan bli bekymmersamt ifall kollegerna inte känner till faran och hur man ska agera i en akut situation, säger Anders Larsson.

Första tecknen på lågt blodsocker kan vara förvirring, att personen blir frånvarande och ibland aggressiv. Då behövs något sött rätt snabbt.

Anders Larsson tycker att man ska komma ihåg att SOS Alarm inte bara skickar ut ambulanser, de stannar också kvar i luren och ger instruktioner om hur man ska agera. 

– I vissa fall tror jag att man väntar lite för länge med att ringa 112. Man tänker att personen kanske inte vill ha dit en ambulans. Men många skador och akuta sjukdomsfall är tidsberoende. Med en snabb vård kan man rädda liv och lindra skador som hade kunnat bli allvarliga, säger Anders Larsson.                

Några krav på arbetsplatsen

Arbetstagarna ska känna till hur första hjälpen och krisstödet är organiserat på arbetsplatsen.

  Det ska finnas tillräckligt antal personer på arbetsplatsen som kan ge första hjälpen.

  Det ska finnas tillräcklig utrustning för första hjälpen, den ska vara märkt med en skylt och vara lätt att komma åt.

  På lämpliga ställen ska finnas anslag med uppgift om

  var utrustning för första hjälpen finns,

  vilka personer som kan ge första hjälpen,

  telefonnummer till utryckningsfordon och taxi samt

  adress och om det behövs färdbeskrivning till arbetsstället.

Källa: Arbetsmiljöverket

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA