STs medlemmar på Postnord och på flygplatser har fått ett nytt branschavtal. Förbundet lyfter fram flera nya regler för löneprocessen som framgångar i förhandlingarna.
En reglering av hanteringen av säkerhetsklassning, slopad karensdag samt att nattarbete ska börja gälla en timme tidigare är några av de krav som ST ställer i förhandlingarna om branschavtalet för medlemmar inom Postnord och på flygplatser.
Postnord planerar att dra ned på personalen. Totalt ska 150 tjänster försvinna, främst chefer och specialister. ”Våra medlemmar kämpar dagligen och har svårt att se hur man kan skära mer”, säger Per-Åke Alenius, vice avdelningsordförande för ST inom Postnord.
ST utvidgar sina sympatiåtgärder riktade mot bilföretaget Tesla genom att låta fler adresser omfattas av blockaden mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall. Anledningen är att Tesla kringgått de tidigare åtgärderna.
En ny utredning vill se en lag om att den som har en digital brevlåda ska få sin myndighetspost dit – något som kan påverka volymerna för fysiska brev. ”Det finns en risk att de kommer sjunka ännu lite fortare nu”, säger Theresia Dissel, avdelningsordförande för ST inom Postnord.
Polisen har tagit 17 000 brev och paket med olagligt innehåll i beslag vid Postnords terminaler. Beslagen har gjorts sedan Postnords personal identifierat de misstänkta försändelserna. Nu har ett 30-tal personer häktats i väntan på åtal och rättegång.
Postnords koncernchef Annemarie Gardshol varnar för att bolaget kan behöva stöd från staten om inte kraven på postutdelningen sänks. ”Kan man få det kan vi skjuta på tidpunkten för när vi eventuellt kan behöva statsstöd”, säger hon till TT.
Tingsrätten avslår STs och Sekos begäran om att få gå in som parter i målet mellan Tesla och Postnord. Domstolen anser inte att fackförbunden visat tillräckliga skäl för att delta i tvisten.
Tesla får inte tillgång till sina registreringsskyltar eller andra försändelser innan målet mot Postnord är slutligt avgjort, beslutade Solna tingsrätt under torsdagen. I nästa steg kommer tingsrätten att besluta om ST och Seko får gå in som parter i målet.
Postnords vd Mathias Krümmel lämnar Postnord Sverige och koncernledningen. Ylva Ekborn, i dag chef för Postnord Accelerate samt vd och koncernchef för Postnord Strålfors, tar över som tillförordnad vd.
ST och Seko begär att få gå in på Postnords sida i domstolsprocessen med Tesla. Biltillverkaren har stämt Postnord sedan leveranserna av brev och paket uteblivit som en följd av de fackliga sympatiåtgärderna till stöd för IF Metalls strejk. ”Vi anser att våra rättigheter berörs direkt av Teslas stämningsansökan”, säger STs förbundsjurist Joakim Lindqvist till Lag & Avtal.
Solna tingsrätt avslår Teslas begäran om att genast få tillgång till sin post. Postnord får i stället tre dagar på sig att yttra sig om de uteblivna leveranserna. Samtidigt beslutade domstolen att det finns förutsättningar för att utfärda en stämning mot Postnord.
Elbilstillverkaren Tesla stämmer både Postnord och Transportstyrelsen efter de stoppade leveranserna av registreringsskyltar. STs biträdande förhandlingschef Niklas Simson konstaterar att företaget verkar sakna förståelse för den svenska arbetsmarknaden.
Post- och telestyrelsen, PTS, kräver nu Postnord på en redovisning av tidsplanen för de åtgärder som företaget tänker vidta för att komma till rätta med problemen med postutdelningen, rapporterar Dagens Nyheter.
Förseningarna inom Postnord var mer omfattande än någonsin under förra året. Miljontals brev försenades, trots minskande volymer, rapporterar Dagens Nyheter.