– Saab var ett väldigt innovativt bilmärke. Det är grunden i min Saabfanatism”, säger Karl Ask, ordförande för Svenska Saabklubben.
Bild: Jerker Andersson
– Saab var ett väldigt innovativt bilmärke. Det är grunden i min Saabfanatism”, säger Karl Ask, ordförande för Svenska Saabklubben.

Med passion för Saab

MIN FRITID: MIN FRITID2019-10-08
ST-medlemmen Karl Ask arbetar som försäkringsutredare vid Försäkringskassan i Göteborg. Fritiden har han vigt åt det motordrivna kulturarvet, inte minst i form av de 15 egna Saab-bilarna.
Av:  Jenny Damberg

Det händer något när man kör en veteranbil. Folk vinkar och gör tummen upp. Och vilka människor man möter när man ställer sig och tankar! Folk kommer fram och berättar ’den ungdomsbilen hade jag’, ’åh, precis de detaljerna hade jag’. Det blir en social grej.

Som ordförande för Svenska Saabklubben och styrelseledamot i Motorhistoriska riksförbundet arbetar jag med att främja det rörliga kulturarvet. Det är viktigt att fordonen får användas i sin naturliga miljö, på vägarna, precis som kulturarvet i form av byggnader är något vi använder och inte bara tittar på.

Min första bil var en Saab 95 från 1966. I dag har jag ungefär 15 Saabar i varierande ålder och skick. Däribland en Saab Monte Carlo, en rallymodell som jag har plockat ned i molekyler och nu håller på att bygga ihop igen. Saab var ett väldigt innovativt bilmärke. Jag tror inte att bilmarknaden skulle ha sett likadan ut i dag om det inte varit för Saab. De var först med sådant som turbomotorer i vanliga familje­bilar och satsade väldigt mycket på krocksäkerhet. Det är grunden i min Saabfanatism.

Jag är självlärd när det gäller att meka, och gör det som avkoppling och för att det är kul. Jag har aldrig känt mig lockad av att jobba med bilar. Jobbar man med sin hobby blir det inget intresse längre."

Berättat för Jenny Damberg

Karl Ask.

  • Ålder: 31 år.
  • Bor: Floda.
  • Arbete: Försäkringsutredare på Försäkringskassan i Göteborg sedan augusti 2019. Tidigare vid Arbets­förmedlingen i samma stad.
  • Gör på fritiden: Ordförande för Svenska Saabklubben. Styrelsemedlem i Motorhistoriska riks­förbundet, en paraplyorganisation med 200 medlemsklubbar.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.