– Saab var ett väldigt innovativt bilmärke. Det är grunden i min Saabfanatism”, säger Karl Ask, ordförande för Svenska Saabklubben.
Bild: Jerker Andersson
– Saab var ett väldigt innovativt bilmärke. Det är grunden i min Saabfanatism”, säger Karl Ask, ordförande för Svenska Saabklubben.

Med passion för Saab

MIN FRITID: MIN FRITID2019-10-08

ST-medlemmen Karl Ask arbetar som försäkringsutredare vid Försäkringskassan i Göteborg. Fritiden har han vigt åt det motordrivna kulturarvet, inte minst i form av de 15 egna Saab-bilarna.

Av:  Jenny Damberg

Det händer något när man kör en veteranbil. Folk vinkar och gör tummen upp. Och vilka människor man möter när man ställer sig och tankar! Folk kommer fram och berättar ’den ungdomsbilen hade jag’, ’åh, precis de detaljerna hade jag’. Det blir en social grej.

Som ordförande för Svenska Saabklubben och styrelseledamot i Motorhistoriska riksförbundet arbetar jag med att främja det rörliga kulturarvet. Det är viktigt att fordonen får användas i sin naturliga miljö, på vägarna, precis som kulturarvet i form av byggnader är något vi använder och inte bara tittar på.

Min första bil var en Saab 95 från 1966. I dag har jag ungefär 15 Saabar i varierande ålder och skick. Däribland en Saab Monte Carlo, en rallymodell som jag har plockat ned i molekyler och nu håller på att bygga ihop igen. Saab var ett väldigt innovativt bilmärke. Jag tror inte att bilmarknaden skulle ha sett likadan ut i dag om det inte varit för Saab. De var först med sådant som turbomotorer i vanliga familje­bilar och satsade väldigt mycket på krocksäkerhet. Det är grunden i min Saabfanatism.

Jag är självlärd när det gäller att meka, och gör det som avkoppling och för att det är kul. Jag har aldrig känt mig lockad av att jobba med bilar. Jobbar man med sin hobby blir det inget intresse längre.”

Berättat för Jenny Damberg

Karl Ask.

  • Ålder: 31 år.
  • Bor: Floda.
  • Arbete: Försäkringsutredare på Försäkringskassan i Göteborg sedan augusti 2019. Tidigare vid Arbets­förmedlingen i samma stad.
  • Gör på fritiden: Ordförande för Svenska Saabklubben. Styrelsemedlem i Motorhistoriska riks­förbundet, en paraplyorganisation med 200 medlemsklubbar.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA