Den nya storfilmen Hammarskjöld, med Mikael ­Persbrandt i titelrollen, skildrar de sista nio månaderna i den svenske diplomatens liv.
Den nya storfilmen Hammarskjöld, med Mikael ­Persbrandt i titelrollen, skildrar de sista nio månaderna i den svenske diplomatens liv.

Den idealistiske diplomatens liv skildras i ny film

KULTUR: FILM2023-12-19

En politiskt engagerad person som brann för att förändra världen till det bättre – och fick betala ett högt pris för sitt kall. Så skildras Dag Hammarskjöld, spelad av Mikael Persbrandt, i den danske regissören Per Flys film.

Av:  Birgitta Haglund

– Jag är förvånad över att det allmänt har varit väldigt lite diskussion om Dag Hammarskjölds politiska gärning, både i Sverige och Danmark. Men han har varit en av våra allra största vägvisare, säger Per Fly, som regisserat filmen Hammarskjöld som har biopremiär på juldagen.

I en nyckelscen kliver en pressad Dag Hammarskjöld, i Mikael Persbrandts gestaltning, upp i talarstolen i FN-högkvarteret i New York. Året är 1961 – kalla krigets dagar. Det pågår ett inbördeskrig i Kongo där stormakterna är involverade. FNs svenske generalsekreterare har fått igenom ett beslut om att sända freds­bevarande styrkor till landet för att försöka stabilisera läget. Men när styrkorna misslyckats med sitt svåra uppdrag och ­konflikten eskalerat kräver Sovjetunionens ledare Nikita Chrusjtjov hans avgång. Med samlad stämma och stadig blick förklarar Dag Hammarskjöld, där han står framför delegaterna, att ”det är mycket lätt att böja sig för stormakternas önskemål; det är en annan sak att göra motstånd”. Han slår fast att det inte är stormakter som Sovjetunionen som han företräder, utan att FNs organisation framför allt är till för de andra staterna, och får stående ovationer från alla utom den sovjetiska delegationen.

I en nyckelscen i filmen förklarar Dag Hammarskjöld inför FNs general­församling att organisationen inte främst är till för super­makterna, utan för de andra staterna, och får stående ovationer.
Bild: Niklas Maupoix
I en nyckelscen i filmen förklarar Dag Hammarskjöld inför FNs general­församling att organisationen inte främst är till för super­makterna, utan för de andra staterna, och får stående ovationer.

Dag Hammarskjöld var adelsman, ­nationalekonom, jurist, diplomat, författare och ledamot av Svenska Akademien. Men mest känd är han för sina år som generalsekreterare för FN, 1953–1961. Gång på gång stötte han på motstånd, men höll fast vid sin humanistiska värdegrund. Regissören Per Fly vill i denna politiska thriller, som skildrar de nio sista månaderna i Dag Hammarskjölds liv, förmedla hur engagerad och radikal han var. Hur han brann för att förändra världen till det bättre – och hur det blev hans död.

Filmen är i grunden fiktiv, understryker Per Fly, men bygger på en gedigen ­research och på dokumenterade händelser.

Den 18 september 1961 omkom Dag Hammarskjöld i en flygplanskrasch i Nordrhodesia – nuvarande Zambia – när han var på väg till Kongo för att förhandla i det pågående inbördeskriget. Om det var en olycka eller ett planlagt mord vet vi ännu i dag inte säkert, men enligt undersökningar FN låtit genomföra under det senaste åren finns det indikationer på att planet blev nedskjutet.

När Dag Hammarskjöld avled dog också drömmen om ett starkt och handlings­kraftigt FN, menar Per Fly.

– Han talade om FN som ett globalt samvete, där det gällde att hjälpa världens fattiga länder. Men när hans plan blir nedskjutet, då slutar FN arbeta aktivistiskt.

Ett starkt tema i filmen är kampen för att avkolonisera världen.

– Tänk hur många diskussioner inom politiken i dag som hänger samman med kolonialiseringen och de spår som den satt. Dag Hammarskjöld var radikal i de här frågorna, han var långt före sin tid. Där tycker jag faktiskt att han var en politisk hjälte.

Per Fly hoppas att filmen ska få publiken – inte minst yngre generationer – att börja intressera sig för vad Dag Hammarskjöld åstadkom.

Regissören beskriver honom som ”ett mysterium som människa” som väckte hans nyfikenhet för nio år sedan, då han påbörjade arbetet med filmen. Per Fly låter publiken möta inte enbart den uppburne och omstridde yrkesmannen, utan även privatpersonen Dag Hammarskjöld. Filmen inleds med en scen där han sitter och skriver på en dikt medan en liten apa klättrar hemtamt på hans axlar. Han levde i sin våning i New York med Greenback.

– Apan blir en illustration av Dag Hammarskjölds största problem – hans ensamhet. Greenback var den enda varelse som han hade hos sig. Han älskade den lilla apan.

På arbetet, som generalsekreterare, fungerar Dag Hammarskjöld utmärkt. Där har han pondus och vågar ta strid med världens maktelit. Men när han kommer hem, då vet han inte vad han ska ta sig för, säger Per Fly.

Här finns en gemensam nämnare mellan roll och skådespelare. Mikael Persbrandt förklarar i ett mejl till Publikt att han alltid söker en sådan hos sina rollkaraktärer. I det här fallet ville han porträttera statsmannen, estradören, ”som står i orkanens öga i världens centrum”, och kontrasten mot ensamheten hemma i våningen.

”Jag kan känna igen mig i det. Jag har också haft liknande upplevelser när jag står på scen eller framför kameran och känt att det är här jag lever. Det andra i tillvaron är ett okänt stort frågetecken, eller bara en väntan på nästa föreställning eller filmdag. Så jag tror och hoppas att jag hittat en infallsvinkel som kan bli igenkännbar för en större publik”, skriver Mikael Persbrandt.

Bild: Karin Törnblom

Dag Hammarskjöld efterlämnade ett manus till en diktsamling, med titeln Vägmärken, som så småningom blev utgiven. Några av dikterna finns med i filmen. Många av dem handlar om ensamhet och längtan efter kärlek.

– Han offrade sitt privatliv för att försöka göra världen bättre. Och han bad om att få ett livskall, berättar Per Fly.

Han syftar på en diktstrof: ”Bed att din ensamhet blir sporren att finna något att leva för, stort nog att dö för.”

Mikael Persbrandt konstaterar att ”vi har väl sällan varit i ett lika stort behov av en Dag Hammarskjöld eller andra starka ledare i dagens Sverige och världen som i dag.”

Per Fly håller med om att det skulle behövas en driven ledare, en idealist av Hammarskjölds kaliber:

– Han var en hjälte som dog för sin sak. Det är det inte många som har gjort.

Storfilm med bio­premiär på juldagen

  • Filmen Hammarskjöld har premiär 25 december. Per Fly har regisserat och skrivit manus tillsammans med Ulf Ryberg. Producent är Patrick Ryborn.
  • Det visade sig på ett tidigt stadium att både Per Fly och Patrick Ryborn hade planer på att göra en film om Dag Hammarskjöld. De bestämde sig för att börja samarbeta. Per Fly har jobbat med filmen i nio år. Med en budget på åttio miljoner kronor är det årets största svenska filmsatsning.
  • Mikael Persbrandt spelar huvudrollen som Dag Hammarskjöld.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA