Den asylsökande Amina spelas av Sandra Medina och handläggaren Lina av Karin Bengtsson.
Bild: Casper Hedberg
Den asylsökande Amina spelas av Sandra Medina och handläggaren Lina av Karin Bengtsson.

Med handläggare i huvudrollen

KULTUR: TEATER2021-10-04
Att behandla asylfrågor i en romantisk komedi är ovanligt. Men det gör föreställningen Straighta besked, regisserad av Anna Novovic, där starka känslor ställs mot strikta riktlinjer på en arbetsplats.
Av:  Birgitta Haglund

Nyutbildade Lina har fått sitt första jobb – på Migrations­verket. Hennes första fall visar sig vara Amina. Kvällen innan har de träffats på en bar och tillbringat natten tillsammans, och nu har de planerat att dejta samma kväll. När de återses på myndigheten blir det en överraskning för dem båda.

Det är upptakten till Riksteaterns pjäs Straighta besked, skriven av Björn Elgerd.

– Vi får följa Linas resa genom pjäsen, där hon i mötet med Amina är tvungen att sätta allt hon egentligen har trott på i sitt yrkesliv på prov, säger regissören Anna Novovic.

Lina inser snabbt att Amina inte kommer att kunna få asyl och stanna. Ska hon följa riktlinjerna på Migrationsverket eller sitt hjärta?

– Hon blir tvungen att gå runt reglerna på sitt nya jobb för att rädda den hon upptäcker att hon är kär i.

Anna Novovic berättar att hon tidigare har jobbat på kulturförvaltningen i Malmö stad i fem år och säger att hon verkligen kan identifiera sig med Lina.

– Som tjänsteperson tar man på sig en kavaj där man ska representera något annat än sina privata åsikter, konstaterar hon.

Sedan kan man hamna i svåra lojalitets­konflikter och behöva ta ställning, fort­sätter Anna Novovic.

– I det här fallet är det drivet till sin spets. Lina är tvungen att fatta ett beslut.

Anna Novovic beskriver Björn Elgerds manus som roligt, intelligent och med en rapp dialog. Lina och Amina är väldigt olika som personer och gestaltas av Karin Bengtsson och Sandra Medina som varandras motpoler. Det är det som behövs för en romcom, en romantisk komedi, menar Anna Novovic – att det är två olika pusselbitar som skaver och att de till slut ska gå att pussla ihop.

Det är ingen nidbild av Migrations­verket som målas upp i pjäsen, betonar ­regissören Anna Novovic.
Bild: Magnus Skoglöf
Det är ingen nidbild av Migrations­verket som målas upp i pjäsen, betonar ­regissören Anna Novovic.

Lina har en bild av att hon ska kunna förändra världen genom sitt nya jobb.

– Det är därför hon har sökt sig till Migrationsverket, där hon tror att hon ska kunna hjälpa människor och göra skillnad.

Hon har, enligt Anna Novovic, en ­ganska naiv syn på livet.

– Hon har inga problem med att vara öppen med sin sexualitet men däremot är hon ganska pryd och lite konservativ i sina värderingar. Så möter hon Amina som har rest över hela världen och flytt från plats till plats. Hon är stuntkvinna, hon har varit tillsammans med en tjej som spelat i rockband. Hon är orädd, vild och har nära till sina känslor.

Anna Novovic tycker att det under pjäsens gång sker en intressant maktförskjutning mellan de två huvudpersonerna.

– När de är på Migrationsverket har Lina all makt över Amina, men när de är på dejt är det tvärtom. Amina är mer världsvan och coolare, helt enkelt.

Björn Elgerd är i grunden skådespelare och har fått möjlighet att vidareutveckla sin pjäsidé under ett år på Riksteaterns så kallade residensprogram. Romcom-­pjäsen är ett sätt för honom att nå människor genom skrattet och sätta aktuella samhällsfrågor på agendan, säger Anna Novovic.

Manuset har faktagranskats av en jurist som i asylprocesser företräder hbtqi-­personer – människor som identifierar sig som homosexuella, bisexuella, trans­personer, queer eller intersexpersoner.

– Juristen berättade att det ibland kan vara svårt att förstå varför vissa asylsökande får bifall och andra inte, säger Anna Novovic.

Pjäsen kretsar delvis kring ett trovärdighetsförhör som hbtqi-personer som söker asyl genomgår. Det ska fastställas att de inte ljuger för att få stanna i Sverige.

– Så går det till i verkligheten, och ibland funkar det bättre och ibland sämre. Men hela situationen är problematisk, därför att en del tillvägagångssätt vid de här utfrågningarna utgår från ett heteronormativt perspektiv, enligt pjäsen.

Amina får avslag på sin asylansökan och väljer då att gå under jorden.

– En viktig sak är att Amina verkligen inte framställs som ett offer. Hon ifrågasätter frågorna som Lina ställer och hela tillvägagångssättet på Migrationsverket. Amina säger vid ett av de här förhören: ”Ska du inte kolla om jag är straight i stället, finns det inget sådant test? Varför ska jag behöva bevisa motsatsen?” Hon får bara nog och hoppar av asylförfarandet. Och det är lätt att förstå henne.

Men det är ingen nidbild av Migrations­verket som målas upp, betonar Anna Novovic. Förarbetet har gett henne respekt för alla som är inblandade i asylförfarandet. Föreställningen lyfter inte bara fram de asylsökande hbtqi-personernas perspektiv utan vill också visa hur svårt det kan vara att vara den som ska ge ett utlåtande som kan hjälpa eller stjälpa.

– Men just när det gäller frågorna kring sexuell läggning blir det lätt väldigt okänsligt, när man ska in och skrapa under huden på människor. Först ska den asyl­sökande bevisa att den är en hbtqi-person, därefter följer en lång lista med frågor: Kan du utsättas för förföljelse i den region du kommer ifrån, kan du i så fall åka till en annan stad i ditt hemland…

Det är mycket som ska gå i lås, menar Anna Novovic. Tjänstemännen påverkas av en mängd faktorer: Hur den asylsökande lägger fram sin historia, hur trovärdig den verkar vara, hur duktig tolken är, hur duktig den som företräder den asylsökande är.

– Jag tror att alla gör sitt bästa, men pjäsen sätter fingret på att det är en svår situation för alla parter.

Anna Novovic hoppas att publiken ska kunna relatera till Lina och Amina, tycka om dem och samtidigt reflektera kring hur de själva skulle vilja bli bemötta om de satt i Aminas sits. Eller hur de skulle agera om de gick i Linas skor.

– Det blir en lektion i empati. Även om det låter lite högtravande.

Föreställningen ­turnerar runt i Sverige

Riksteaterns föreställning Straighta besked, regisserad av Anna Novovic och skriven av Björn Elgerd, har premiär i Årsta Folkets hus i Stockholm 21 oktober och turnerar sedan genom landet. Medverkande skådespelare är Karin Bengtsson, som spelar Lina, och Sandra Medina, som spelar Amina, samt Mitja Sirén och Sofia Bach.

Anna Novovic är regissör och biträdande teaterchef på Riksteatern. Björn Elgerd är i grunden skådespelare och har bland annat medverkat i SVT-serien Tunna blå linjen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.