Bild: Morgan Norman

Ola Salo vill få oss att tänka i nya banor

KULTURARTIKLAR2018-12-11

Ola Salo sammanfattar bud­skapet i The Arks låtar med två ord: »Tänk själv«. Det är ett motto som en av landets mest spektakulära artister också verkar leva efter. Nu är han snart aktuell med sin första krogshow, fylld med The Arks hits.

Av:  Birgitta Haglund

Gnistrande scenkarisma, färggrann påfågel, androgyn och glammig utstrålning. Som scenartist är Ola Salo allt det där. Men när man möter honom på tu man hand kommer andra sidor fram – han känns jordnära, reflekterande, chose­fri och öppenhjärtig.

– Jag har alltid bejakat både det extro­verta och det introverta. På scen visar jag upp ett destillat av mina utåt­riktade sidor och lämnar min sävlighet, osäkerhet och eftertänksamhet vid sidan av, säger han.

Det märks att han känner sig fri på scen, att han har kul.

– Varje gång du stiger upp på en scen tar du ett kliv ut i ovissheten, det handlar om att inte vara rädd för det. I det ovissa och oförutsägbara kan det uppstå något fantastiskt som du aldrig hade kunnat tänka ut.

Ola Salo är en artist som förenar hög kulturell kreddighet med folklighet. Han har alltid dragits till lättillgänglig musik som schlager och till breda arenor som tv-programmen Så mycket bättre, Allsång på Skansen och Melodi­festivalen.

– Jag har aldrig varit intresserad av att vara cool, att synas med rätt männi­skor eller ligga rätt i tiden.

Samtidigt uppfattas du ju som cool…

– Ja, det är en smakfråga, svarar han med ett lågmält skratt. Var det något som vi lyckades med i The Ark så var det att hela tiden hitta ett sätt att vara kompatibla med de mest skilda samman­hang, utan att kompromissa med vår grej. Det är något som jag har fortsatt med.

Han kan konsten att förpacka allvarliga budskap på ett lättillgängligt och lockande sätt. Melodifestivalvinnar­låten The worrying kind, där han förenar schlagerboogie med en text om panik­ångest, är ett exempel på det.

Att David Bowie är en av hans största inspirationskällor är lätt att se, men han nämner även sjuttiotalets proggmusik med sitt tydliga politiska budskap.

– Men jag ville använda protestsångsuttrycket för att sjunga om rela­tioner och hur vi alla och envar ska lyckas bli dem vi innerst inne känner att vi är. Det är protestsånger mot det förtryck och de normer vi lägger på oss själva och andra.

Gång på gång har Ola Salo förmedlat vikten av att våga stå upp för sig själv även om man upplevs som udda – att bejaka det som sticker ut. Helst skriver han texter om mänskliga relationer och själslivet. Vid sidan om musiken är psykologi hans största intresse. Som prästson har han också alltid haft en stark relation till religion, men ser sig i dag som ateist.

Skulle du kalla dig själv för samhällsengagerad?

– Jag tycker att det är väldigt intres­sant med samhällsfrågor, men jag blir snabbt uttråkad av politik eftersom man inom politiken ofta hamnar i ställnings­krig, och i dem sker det sällan några genombrytningar.

Men konstnärliga uttryck kan bryta det dödläget, menar han.

– Konst, poesi och musik har en förmåga att infiltrera oss, få oss att gå bortom våra förutfattade meningar och åsikter. Jag har alltid varit intresserad av hur man når människor bortom deras försvarspositioner.

Ja, hur gör man det?

– Jag tror att ett sätt att inspirera människor till att tänka i nya banor kan vara med hjälp av humor, glädje och lekfullhet, om de ser att: »Hm… de där vid bordet bredvid verkar ha roligare än vi.«

Åsikter om samhället saknar han inte, men han gör dem sällan till en del av sitt artisteri.

– På sätt och vis kan man koka ner The Arks och mitt eget budskap till två ord: Tänk själv. Därför har jag försökt undvika både i musiken och privat att framhålla vad jag tycker är den rätta åsikten.

I sin nya krogshow, It takes a fool to remain sane, återvänder Ola Salo till The Arks låtskatt och gör nedslag i bandets historia och sitt eget liv. Visuellt sett blir showen bland det mest storslagna som visats på en showscen i Sverige. Tillsammans med Henrik Schyffert har han skrivit humoristiska och lättsamma mellansnack.

Ola Salo har medvetet hållit sig borta från The Arks låtar sedan de lade ned bandet 2011.

– Av hänsyn till bandet har det varit viktigt för mig att efter The Ark­åren visa att jag inte tänkte leva på gamla meriter. Men dels har jag sett att The Arks musik har hållit väl för tidens tand, dels har jag märkt att jag själv verkligen gillar att sjunga dessa låtar. Om de blir mitt livsverk är jag väldigt nöjd med det.

Han berättar att han ibland funderat på att nu som medel­ålders tona ner det spektakulära hos sig själv som artist – de mer grälla, yviga och androgyna sidorna.

– Men efter alla år som artist kan jag ju inte nu börja göra det som förväntas av mig i stället för det som jag vill, det som känns roligt. Jag kan ju inte gå emot mitt eget credo.

Gör krogshow i Göteborg i vår

Krogshowen It takes a fool to remain sane har premiär 24 januari 2019, på Rondo­ på Liseberg i Göteborg, och kommer aspelas under våren. Henrik Schyffert har skrivit manus tillsammans med Ola Salo. För regin står Edward af Sillén. Namnet på showen är taget från The Arks hitlåt från 2000.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA