Bland dem som fotografen Daniel Nilsson porträtterat finns arkitekten Göran Wihl, som jobbade i sitt barns pysselrum, och hans egen granne, som byggt upp ett kontor i ett av husets källarförråd.
Bild: Daniel Nilsson, Emil Malmborg
Bland dem som fotografen Daniel Nilsson porträtterat finns arkitekten Göran Wihl, som jobbade i sitt barns pysselrum, och hans egen granne, som byggt upp ett kontor i ett av husets källarförråd.

På besök i andras hemmakontor

KULTUR: FOTOUTSTÄLLNING2023-05-17

Med sin fotoutställning vill Daniel Nilsson skildra en av de största förändringarna i vårt arbetsliv under de senaste decennierna – när kontoren under pandemin flyttade in i våra hem och videomöten flöt ihop med blöjbyten.

Av:  Birgitta Haglund

En man sitter barfota i ett uterum. Han skriver på ett tangentbord och hans ansikte skyms delvis av en kruka med basilika, som tycks sväva fritt i luften. Det är en av de bilder som Daniel Nilsson är mest nöjd med i sitt projekt att dokumentera en omskakande pandemitid. Den bilden valde han som omslag till fotoboken Hemmakontor, som kom ut 2021, och den finns med i hans utställning, som öppnar på Arbetets museum i slutet av maj.

– I bilden på designern Jon Karlsson vet man inte riktigt vad som pågår, men man ser att det ligger hörlurar på ett skrivbord, så man förstår att han sitter och arbetar med något. Jag tycker bilden symboliserar den bisarra arbetsmiljö som vi faktiskt hamnade i under pandemin, säger han.

I april 2020, när många precis hade börjat vänja sig vid att jobba hemifrån, fick Daniel Nilsson en dag när han var på väg ned i tvättstugan i husets källare syn på sin granne som byggt upp ett kontor i ett av källarförråden. Han såg genast att där fanns en udda bild och hämtade sin kamera. Idén till projektet, som gav honom pris för årets vardagsbildsreportage 2021 i tävlingen Årets bild, var född.

– Jag insåg att jag kunde skildra en väldigt stor förändring i vårt arbetsliv, en historisk händelse där vi snabbt ställde om till den här digitala revolutionen och fick bekanta oss med Teams och Zoom. Fyrtio procent av svenska folket började jobba hemifrån. I dag är det helt accepterat att den kontorsarbetande medelklassen jobbar hemma vissa dagar veckan eller flyttar ut på landet och jobbar därifrån, men det var otänkbart innan pandemin.

Daniel Nilsson har velat skildra pandemins följder med en mer positiv klangbotten, i kontrast till de bilder som vi sett i överflöd i media – tomma storstadsgator och fullbelagda sjukhussalar.

– Jag ville visa på vår förmåga att ta oss igenom svåra tider och tyckte det var viktigt att få fram humor i bilderna. Han har i sina färgstarka fotografier, tagna med blixt, valt att framhäva det absurda i de udda och fantasifulla arbetsplatslösningar han fotograferat.

– Jag har blivit väldigt glad över att se hur uppfinningsrika vi människor kan vara. Han har också velat få med så många detaljer som möjligt, ”så att man ska känna hur arbetsliv och privatliv flyter ihop”. Ungefär som för honom själv och hans sambo, som var nyblivna föräldrar under pandemin och då arbetade hemifrån.

– Vägg i vägg där jag satt och jobbade höll min sambo på att byta blöjor på vårt barn.

En av bilderna visar hur en man förlagt sin arbetsplats till sitt barns pysselrum. ”Det känns lite ensamt men jag har ju gott sällskap av en massa ögon som tittar på mig”, säger arkitekten Göran Wihl apropå alla de dockor som omger honom.

Daniel Nilsson har alltså inte bara fotograferat utan även intervjuat de medverkande. Texterna finns med både i utställningen och i boken.

Alla medverkande har tagit emot honom med öppna armar i sina hem och samtyckt till att visa upp en bild som inte är tillrättalagd.

– Jag sa ofta till dem att de inte behövde städa, för jag ville att det skulle finnas en vardagsrealism i bilderna, säger han.

Bild: Daniel Nilsson

En berättelse som Daniel Nilsson lyfter fram är Sanna Holms. Under pandemin köpte hon en husvagn på Facebook och inredde med kaffemaskin och höj- och sänkbart skrivbord. Strax innan hon blev rekommenderad att arbeta hemifrån hade hon blivit tilldelad den arbetsplats på sitt jobb som hon helst av allt ville ha. Först tyckte hon det var lite deprimerande att inte få gå dit, men det vände snabbt.

– Hon sa att nu kunde hon inte bli annat än glad när hon gick till sin husvagn. Det är ganska fint, att kunna vända situationen till något positivt. Man kan säga att mina bilder är en hyllning till människans anpassningsförmåga och kreativitet. Jag vill visa hur dessa egenskaper hjälpte oss att ta oss igenom den här mörka perioden, säger Daniel Nilsson.

Bilderna ställs ut på museum i sommar

  • Utställningen Hemmakontor av Daniel Nilsson visas 27 maj– 3 september på Arbetets museum i Norrköping. I september 2021 kom boken Hemmakontor ut på Arena förlag. Utställningen bygger på bilderna och berättelserna i boken. Bilderna vann pris för årets vardagsbildsreportage 2021 i tävlingen Årets bild.
  • Daniel Nilsson jobbar halvtid som bildredaktör och fotograf på tidningen Offside och är även verksam som frilansfotograf.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA