Alexander Armiento, chefredaktör för Publikt.
Alexander Armiento, chefredaktör för Publikt.

Arbetsförmedlarna måste få fokusera på att göra sitt jobb

LEDARE2021-06-21

När coronakrisen slog till steg arbetslösheten mycket snabbt. Sedan dess har mängder av människor som förlorat sina jobb sökt sig till Arbetsförmedlingen för att få stöd. Tyvärr har myndigheten varit synnerligen illa rustad för anstormningen. Det beror på de senaste årens politiska beslut.

När Publikt i detta nummer besöker ­Arbetsförmedlingens kundtorg i ­Malmö står det klart att personalen länge jobbat under hård press. Att arbeta i en verksamhet som präglas av fysiska möten med människor under en pågående pandemi innebär en riskfylld arbetsmiljö och stora ut­maningar. Till detta kommer trycket från ett ökat antal besökare. Men dessutom jobbar de anställda i praktiken med att avveckla sig själva. Det är nämligen vad som väntar när reformen av Arbetsförmedlingen närmar sig sin slutpunkt. 

Det började med att riksdagen 2018 röstade igenom en budget som Moderaterna och Kristdemokraterna stod bakom och som innebar kraftiga besparingar på Arbetsförmedlingen. Därefter slöt Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna januari­avtalet, som slog fast att myndigheten ska genomgå en radikal omstöpning där externa aktörer tar över arbetet med att rusta och matcha arbetssökande till jobb. 
Resultatet blev en av de mest dramatiska nedskärningarna som en svensk myndighet någonsin genomgått. Arbetsförmedlingen varslade 4 500 anställda om uppsägning och aviserade att 132 kontor skulle stängas. De problem som uppstod när arbetsförmedlare och ­specialister sades upp och orter förlorade sina arbetsförmedlingskontor fick lösas efter hand. Så småningom slöts ett avtal med Statens servicecenter som innebär att den verksamhet som funnits vid Arbets­förmedlingens kundtorg nu gradvis flyttar in på servicekontoren.

Det var alltså denna stora förändringsprocess som Arbetsförmedlingen var mitt uppe i när ett virus plötsligt fick världs­ekonomin i gungning i början av förra året. De kvarvarande anställda på myndigheten, som tappert har kämpat vidare för att ge de allt fler arbetslösa det stöd de behöver, har gjort en hjälteinsats. Utan dem skulle krisen ha blivit ännu djupare. 

Om det hade fattats andra ­politiska beslut hade de – och deras tidigare kolleger, som nu tvingats sluta – kunnat göra ännu mer. Men som ST inom Arbetsförmedlingens andre vice ordförande Johan Eklund konstaterar i Publikts reportage ligger beslutsfattarnas fokus fortfarande på reformen, trots att vi är mitt i en kris. Det är lätt att instämma i hans önskan att myndighetens medarbetare skulle få möjlighet att fokusera på det verkliga problemet – att antalet långtidsarbetslösa nu ökar. Den utmaningen kan inte vänta.

Alexander Armiento,
chefredaktör
 

Detta är en ledartext. Den speglar ledarskribentens personliga uppfattning.

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Hon sitter i Arbetsförmedlingens frontlinje

REPORTAGE: ARBETSFÖRMEDLINGENS KUNDTORG2021-06-17
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.