”Brister” blev dyra

STORBYGGEN2003-12-16
Det finns ”betydande brister” i kalkylerna för stora byggprojekt som Citytunneln och Botniabanan anser Riksdagens revisorer.

De projekt som granskats är Arlandabanan, Botniabanan, Citytunneln i Malmö och Södra länken i Stockholm. Samtliga har legat utanför Vägverkets och Banverkets byggplaner och är helt eller delvis finansierade på annat sätt än över statsbudgeten.
I projekten, som sammanlagt kostar cirka 30 miljarder kronor, är underlaget så bristfälligt att samhället riskerar att förlora flera miljarder kronor, skriver revisorerna. I fallet Citytunneln har exempelvis kostnaderna skrivits upp med 40 procent under projektets gång.

Andra problem med den här sortens projekt är att kostnaderna sprids över tiden, vilket belastar framtida riksdagar.
Dessutom försvagas den politiska styrningen då alternativfinansierade projekt inte ingår i den samlade trafikplaneringen.
Revisorerna anser att även vägar och järnvägar med alternativa finansieringsmöjligheter ska ingå i myndigheternas ordinarie ”prioritetslista”. Det samhällsekonomiska beslutsunderlaget måste vara informativt, lättillgängligt och aktuellt, och innehålla en analys också av andra alternativ.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.