Fler funktionshindrade läser vidare

HÖGSKOLAN2010-02-04

Allt fler funktionshindrade går vidare till högre studier. Den största ökningen finns bland personer med neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD och Aspergers syndrom.

Under förra året pluggade 7 500 studenter med funktionshinder på svenska högskolor och universitet, uppger P3 Nyheter. Sedan 2008 har 1 300 fler studenter varit i kontakt med de särskilda samordnarna på lärosätena och det är en rekordstor ökning.

Monika Svalfors är samordnare för ett samarbete mellan alla universitet och högskolor för studenter med funktionshinder. Hon hoppas att det här är ett trendbrott:

– Rent statistiskt borde det vara fler som söker sig vidare till högre studier, säger hon till radion.

De största grupperna bland de funktionshindrade studenterna är personer med läs- och skrivsvårigheter och kognitiva problem, som till exempel ADHD och aspergers. Det är också bland de grupperna den största ökningen återfanns under förra året.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA