JO kritiserar länsstyrelse för långsamhet
Länsstyrelsen i Stockholms län får kritik av Justitieombudsmannen, JO, för såväl bristande service och tillgänglighet som långsam handläggning. En hjälpsökande fick inte svar trots flera mejl.
JO-fallet gäller en man som i juni förra året sökte hjälp hos länsstyrelsen för delgivning. Trots flera påstötningar via mejl fick han inget svar, och i september begärde mannen att ärendet skulle avskrivas och ansökningsavgiften betalas tillbaka.
Ett besked om återbetalningen kom först i november, och JO Per Lennerbrant är kritisk till hela hanteringen. För det första är det oacceptabelt att inte svara på mejl och att under lång tid inte vidta åtgärder i handläggningen, skriver JO. För det andra är det oacceptabelt att det tog nästan tre månader för länsstyrelsen att avskriva ärendet efter att begäran om det kommit in. Avskrivningen borde ha kunnat ske rätt omgående, enligt JO.
Sammantaget får Länsstyrelsen i Stockholms län kritik för både långsam handläggning och bristande service och tillgänglighet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.