Annons:

JO kritiserar ungdomshem för brister i handläggning

STATENS INSTITUTIONSSTYRELSE2026-05-20

Justitieombudsmannen har genomfört en inspektion på det statliga ungdomshemmet Rebecka, med fokus på avskiljande och vård i ensamhet. Det allmänna intrycket var gott, enligt JO, som dock uppmärksammar ett antal brister som beskrivs som oroväckande ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Justitieombudsmannen, JO, genomförde inspektionen mot bakgrund av medieuppgifter om att nära hälften av de suicidförsök som gjorts på Statens institutionsstyrelses, SiS, ungdomshem under 2023 och 2024 inträffat på ungdomshemmet Rebecka. Enligt rapporteringen har de flesta suicidförsök skett i samband med att flickorna vårdats i enskildhet, vilket väckt frågor om hemmets tillsyn och uppsikt över de flickor som vårdas där.

Rebeckahemmet har också kritiserats för brister i ledarskap och bemötande av ungdomarna, något som bekräftades i en intern utredning som SiS genomförde förra året och som Publikt tidigare rapporterat om.

JO Thomas Norling och hans medarbetare inspekterade ungdomshemmet den 17 och 18 februari i år i syfte att granska tillämpningen av bestämmelserna om de särskilda befogenheterna avskiljande och vård i enskildhet. Förutom att inspektera lokalerna granskade JO beslut om placering och vård i enskildhet samt befintliga rutiner.

På ungdomshemmet Rebecka finns fyra rum för avskiljande och fyra rum för vård i enskildhet. Efter inspektionen konstaterar JO att hemmets tillämpning av åtgärderna fungerar väl, i synnerhet vad gäller handläggningen av ärenden där beslut fattats i slutet av 2025 och början av 2026. Ärendena handläggs i huvudsak på ett bra och rättssäkert sätt, enligt JO.

Vid inspektionen noterades dock ett antal brister som enligt JO inger ”viss oro från ett rättssäkerhetsperspektiv”. Det gäller bland annat bristfällig dokumentation av beslut om avskiljande och att myndighetens ärendesystem inte kan dokumentera händelser som självskador på ett korrekt sätt. JO noterade även ett antal ärenden där en flicka avskilts i ett utrymme som inte varit utformat för ändamålet.

”Vidare gick det i beslut om vård i enskildhet i regel inte att utläsa vilka mindre ingripande åtgärder som hade övervägts eller varför åtgärden var proportionerlig. JO:s intryck var att vård i enskildhet alltför ofta tillämpades som om den endast var en vårdform och över huvud taget inte en tvångsåtgärd”, skriver JO i protokollet.

I några fall anser JO att ungdomshemmet Rebecka ska kritiseras för bristerna i handläggningen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.