Myndigheterna är tillsammans med sjukvården de sektorer där anmälningarna av personuppgiftsincidenter har ökat i särklass mest, enligt Datainspektionens rapport.
Myndigheterna är tillsammans med sjukvården de sektorer där anmälningarna av personuppgiftsincidenter har ökat i särklass mest, enligt Datainspektionens rapport.

Stor ökning av personuppgiftsincidenter

INTEGRITET2020-03-11

Statliga myndigheter anmälde dubbelt så många personuppgiftsincidenter förra året jämfört med 2018. Förbättrade interna anmälningsrutiner är den främsta anledningen till ökningen, enligt en rapport från Datainspektionen.

Antalet anmälda incidenter kring personuppgifter på statliga myndigheter var omkring 800 stycken förra året. Det är ungefär en fördubbling jämfört med året innan, enligt en rapport från Datainspektionen.

Datainspektionen påpekar i sin rapport att siffrorna per helår är svåra att jämföra eftersom anmälningsskyldigheten kring personuppgiftsincidenter infördes i maj 2018. I snitt gjordes dock 36 anmälningar i månaden under 2018, medan den siffran för 2019 är 67, enligt rapporten.

Myndigheterna är tillsammans med sjukvården de sektorer där anmälningarna av personuppgiftsincidenter har ökat i särklass mest, visar rapporten.

En förklaring till ökningen av personuppgiftsincidenter i staten är mängden personuppgifter som hanteras. En annan är att de interna rutinerna på myndigheter kring incidentrapportering har blivit bättre, enligt Datainspektionen.

”Att det under 2019 skett flera incidenter i offentlig sektor som fått stor massmedial uppmärksamhet kan ha bidragit till en ökad medvetenhet och anmälningsbenägenhet”, skriver man i rapporten.

Den vanligaste typen av incidenter är brev som skickats fel, där personuppgifter därmed röjts oavsiktligt. Den typen av incidenter utgör omkring en tredjedel av anmälningarna. Näst vanligast är att någon obehörig person har kommit åt personuppgifter i myndighetens it-system.

Orsaken till de anmälda incidenterna uppges vanligtvis vara den så kallade mänskliga faktorn, vilket ungefär 60 procent av de anmälda incidenterna på myndigheter beror på, enligt rapporten.

Sammanlagt fick Datainspektionen in nästan 4 800 anmälningar förra året, en ökning med 23 procent per månad jämfört med året innan.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA