Använd mindfulnessmetoden för att hantera teknikstress

PÅ JOBBET: TEKNIKSTRUL2011-03-01
Mindfulness kan vara ett effektivt verktyg för att hantera stress. SOAS-metoden står för Stanna upp, Observera, Acceptera, Svara/Släpp.
Av:  Sofia Brax

S: Stanna upp i stället för att automatiskt spinna igång. På så sätt ökar din förmåga att iaktta vad som händer omkring och inom dig.

O: Observera vad som händer i kroppen: hjärtat kanske bankar fortare, muskelspänningen ökar. Kroppen förbereder sig för att slåss eller fly, men det är ju inte funktionellt framför datorn. Observera dina känslor; kanske ilska, irritation och stress. Observera dina tankar: Tusan också, nu hakade den upp sig igen, vilken usel IT-avdelning. Det är tankarna som driver stresspiralen. Om du lägger märke till dem, kan du bromsa stressen.

A: Acceptera situationen som den faktiskt är: Datorn har hängt sig. Inte för att du tycker att det är bra, bara för att det är så. På så sätt står du inför ett val grundat i verkligheten.

S: Svara/släpp. Finns det något du kan påverka i det här? Gör det i så fall. Är det inget du kan göra? Låt det i så fall vara. Gör något annat under tiden. Stressen suger bara en massa energi.

Det här är ingen snabb och enkel lösning, utan kräver träning. Men effekten kommer redan efter några dagar. Du kan öva i vardagen, men effektivast är genom meditation. Då fokuserar du bara på vad som händer med kroppen, känslorna och tankarna, ser tankarna utan att förväxla dem med verkligheten.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.