Fikabordet bästa hjälpen

NYTTA: HUR SKA DU HANDSKAS MED CHEFEN2004-02-24

Det finns en bred flora av kurser och utbildningar som ska hjälpa chefer att klara av att vara chefer. Kanske skulle det behövas en motsvarighet för medarbetare, en kurs i hur man klarar av att ha en chef?

Av:  Ursula Stigzelius

Det är inte lätt att vara chef, det inser de flesta. Så det är inte konstigt att utbudet av chefskurser, ledarskapsutbildningar och konsulttjänster inriktade på ledarskapsfrågor är både brett och brokigt.

Men det är inte heller alltid så lätt att ha en chef. Att veta vilka krav man har rätt att ställa på sin chef och hitta konstruktiva sätt att tackla en dålig chef på – istället för att bara återgå till kverulant- eller oppositionslysten tonårings-stadiet.

Riktigt bra chefer är en bristvara. Och visserligen blir de flesta riktigt dåliga chefer förr eller senare utbytta, men det kan ta tid. Så det är nog realistiskt att räkna med att många anställda under någon period av sitt yrkesliv kommer att arbeta med en dålig chef.

Omvänd chefskurs

Kanske skulle det rentav behövas en omvänd chefskurs, en ”medarbetarskapsutbildning” som behandlar relationen medarbetare-chef ur medarbetarens perspektiv? Som lär ut hur man gör för att tvinga fram besked ur en handlingsförlamad chef eller får diktatorn som vill bestämma allt själv, att lyssna? Som behandlar hur man gör när chefen envisas med att försöka driva igenom ett idiot-projekt eller för att få ”låt-gå-chefen” att engagera sig åtminstone lite grand?

Fast det verkar inte finnas någon utbildning som motsvarar den beskrivningen idag.

–Frågan är klart relevant, men jag känner inte till något utbud av den typen av utbildningar, konstaterar Harry Wallenholm, konsult inom ledarskaps- och organisationsfrågor.

Skapa spelregler

Begreppet medarbetarskap har funnits i några år, förklarar han. Och som konsult har han också arbetat med ”medarbetarskaps”-aktiviteter på några företag. Men det har förstås handlat om andra saker än att lära människor handskas med en besvärlig chef.

– Det har gällt att hitta de faktorer som gör människor ansvarstagande och motiverade. Skapa spelregler och tydlighet i en arbetsgrupps interna liv, ordning och reda så att människor får en reell chans att göra något vettigt av sitt arbete.

– Men det har alltid varit skräddarsydda aktiviteter, jag har aldrig sett det paketerat som en Medarbetarskapskurs eller utbildning. Jag har inte märkt någon efterfrågan heller, jag tror att det finns ett väldigt traditionellt fokus på chefer på de flesta företag. Och kanske fångas den här typen av frågor indirekt i en mjukare form av olika organisationsutvecklingsprojekt.

Avdramatisera chefsfunktionen

Nej, intresset för medarbetarskapsutbildningar bland tänkbara beställare är uppenbarligen svalt.

–Jo, vi har tänkt tanken, men inte mer, säger Ann-Christine Held som arbetar med utbildningsfrågor på Tullverket, som svar på frågan om de övervägt någon form av ”medarbetarskapsutbildning”:

–Framförallt för att avdramatisera chefsfunktionen. Man kan inte skylla allt på chefen, alla har ett eget ansvar också. Men just nu prioriterar vi annan utbildning och ska jag vara riktigt ärlig tror jag inte att vi kommer att genomföra någon medarbetarutbildning längre fram heller. Däremot kan det bli aktuellt med team-utbildningar.

Olika typer av team-utbildningar är också det som Harry Wallenholm tycker i någon mån svarar mot behoven i en tänkt medarbetarskapsutbildning.

– Och team-utbildningar, där man arbetar med uppdrag, mål och gränssnitt, finns det ju rätt mycket av, påpekar han.

Den fackliga synen

Men vad tycker facket då? Fackförbundet ST har gett ut en del informationsmaterial som innehåller tips och råd om hur man kan förbereda sig inför löne- och personalutvecklingssamtal med chefen. Men Anette Bister, ombudsman på ST, tror inte på någon medarbetarskapsutbildning i vidare bemärkelse.

–Nej, det gör jag inte. Det hänger ändå så mycket på hurdan din chef är om du ska ha någon möjlighet att påverka. Ta extremfallet med chefen som stänger in sig och trycker på röda lampan så fort han kommer till jobbet. Då spelar det ingen roll hur du bär dig åt, du kommer inte åt en sådan chef i alla fall, säger hon.

Även Anette Bister tror mer på team-utbildningar, lagjobbet blir mer och mer viktigt, påpekar hon.

Överhuvudtaget vill hon gärna slå ett slag för utbildningar kopplade till den egna verksamheten. Annars är det så lätt att falla tillbaks i gamla mönster efter kursen – hur bra den än var.

–Det finns nog inga som fått så mycket chefsutbildningar som chefer inom statsförvaltningen. Och det är ju bra, men vi skulle behöva se mer resultat av detta.

Relationer mellan människor

Forskaren Thomas Backström på Arbetslivsinstitutet är inne på samma linje. I en antologi om förändringar i arbetslivet som kom ut i höstas (se lästipsen) skriver han om medarbetarskap och komplexa system.

Ett komplext system brukar definieras som en organisation där helheten kan utföra mer avancerade handlingar än delarna/individerna var för sig. Det vilar i sin tur på att medarbetare med ett stort mått av självständighet kan samverka och reagera ”rätt” på impulser utifrån eller inom organisationen.

– Det här är saker som växer fram i relationer mellan människor i en process. Visst kan det behövas utbildningar på vägen. Utbildningar i hur man får till bra möten till exempel, som ser till att alla får möjlighet att delta i samtalet, träning i att lyssna på varandra och att våga prata. Men det handlar ändå mer om att ge processen tid än om utbildning.

Tillbaka till fikabordet

Det är också där, i samtalet på arbetsplatsen, som han vill placera eventuella strategiska diskussioner om hur man ska bemöta chefen.

– Att ge sina medarbetare ökat utrymme kräver en insikt om att man inte alltid har det rätta svaret. Har chefen inte den insikten blir det svårt, chefen bestämmer ju förutsättningarna. Men kanske kan man utnyttja att man är många och genom ett enhetligt förhållningssätt påverka henne eller honom att bli bättre.

Så var vi tillbaka där idén till den här artikeln föddes – i diskussionerna kring fikaborden på några arbetsplatser. Och nog verkar det som att det även i fortsättningen är dit den får söka sig som vill ha handfasta råd i akut chefshantering. Till fikabordet.

ÄMNEN:

Övrigt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA