Myndighetsanpassad utbildning gav nya verktyg för jobbet

SÅ GJORDE VI: UTBILDNING2017-01-24

En utbildning för ledare utan personalansvar gav Jenny Idman Centervik på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap konkreta verktyg att använda i sitt jobb. En extra fördel var att kurskamraterna kom från andra myndigheter.

Syftet med kursen »Ledare utan personalansvar« är att deltagarna ska utveckla sin ledarroll. Exempelvis tränar de på att bli säkrare i sin kommunikation i en arbetsgrupp eller ett projekt.

Kursen ges av Myndighetsnätverket, ett samarbete mellan sexton myndigheter med verksamhet i Sundsvalls­regionen.

– Det som är bra just med att det är ett myndighetsnätverk är att kurskamraterna är från andra myndigheter. Så jag fick med mig mycket både från dem och läraren, säger ST-medlemmen Jenny Idman Centervik.

Hon är utbildningsadministratör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – en av de myndigheter som ingår i nätverket – och leder ett arbetslag på myndighetens skola för skorstens­fejare. Det var hennes initiativ att kompetensutveckla sig, men hon fick tips om nätverkets utbildning »Leda utan personalansvar« av sin chef.

Jenny Idman Centervik framhåller att det också är en fördel att utbildningens innehåll är myndighetsanpassat. Hon tycker att hon fick bra verktyg att jobba vidare med.

– Jag har haft nytta av den och det var skönt att få en bekräftelse på att jag är på rätt väg. Något jag tar med mig är att det i en liten grupp som har jobbat länge är viktigt att påminna om att det kanske finns otydliga spelregler och förhållningssätt som behöver diskuteras.

Många av dem som går kursen är projekt­ledare utan personalansvar. En av dem är Cecilia Edström på Bolags­verket. Hon håller i ett stort lagstyrt projekt som handlar om att implementera ett EU-direktiv om penningtvätt, som påverkar många delar av verksamheten och där 75 av myndighetens medarbetare är inblandade. Hon har tidigare erfarenhet av att jobba som chef men tycker att det är bra att påminna sig om – och träna på – ledarskapsfrågor:

– Kursen var konkret med en massa bra övningar. Exempelvis fick vi analysera vilken roll man kan ha i en diskussion – om man är i jag-position, annan­position eller observatörs-position och hur man kan välja olika positioner i en dialog och vilket resultat det ger. Vi fick också träna på att ge feedback på rätt sätt.

Liksom Jenny Idman Centervik tycker hon att det är en fördel att träffa andra i samma situation och på andra myndigheter.

– Det är nyttigt att ta del av andras problem och erfarenheter och få inblick i andra områden än de man själv jobbar i.

Det har varit lärorikt att ha kurskamrater från andra myndigheter, anser Jenny Idman Centervik. »Jag fick med mig mycket både från dem och läraren«, säger hon.
Bild: Emma-Sofia Olsson
Det har varit lärorikt att ha kurskamrater från andra myndigheter, anser Jenny Idman Centervik. »Jag fick med mig mycket både från dem och läraren«, säger hon.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA