Bild: Lotta Sjöberg

Så kommer du tillbaka efter sjukskrivning för stress

PÅ JOBBET: SJUKSKRIVNING2018-08-28
Det går att komma igen efter en sjukskrivning för stress. Nyckelord är förändring, energibalansering och små steg. Du måste trotsa rädslan att åter­vända till den miljö som fått dig att krascha. Bara i undantagsfall behöver du byta jobb.
Av:  Ingegerd Rönnberg

–  Sjukskrivning vid stressrelaterad ohälsa är ett sätt att få vila och distans till arbetet, men ingen lösning. Eftersom sådana besvär kan skapa ångest och depression är det extra viktigt att inte stänga in sig hemma, säger Åsa Kruse, psykolog och psykoterapeut inom företagshälsovården, som skrivit boken Tillbaka till jobbet – hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa.

Många känner stort obehag inför att återvända till sin arbetsplats. Det är dock en myt att du alltid bör söka nytt arbete i en sådan här situation, menar Åsa Kruse.

Däremot är det viktigt att du, innan du återvänder till ditt jobb, med pro­fessio­nell hjälp klartlägger vad som orsa­kade stressen, förklarar hon. Det är inte säkert att det enbart handlar om arbetet, saker i privatlivet kan ha inverkat. Du kan även behöva hantera skuldkänslor som »varför känner jag mig knäckt av stress när andra inte gör det?«.

– Avgörande i rehabiliteringen är vad du ska göra för att bryta med ingrodda beteenden och mönster och hitta balans i tillvaron. Du måste släppa kravet på dig själv att vara duktig och leva upp till höga normer. Annars är risken att du kraschar igen, säger Giorgio Grossi, psykoterapeut och forskningsansvarig på Stressmottagningen, en klinik för personer som drabbats av utmattningssyndrom.

Hemma och i arbetsmiljön handlar det om att träna på energibalansering så att du inte gör slut på all ork, betonar han. Viktigast är att dosera aktiviteterna på ett bra sätt, och ta paus innan du börjar med något nytt.

För att återgå i jobb behöver du inte vara helt frisk, menar både Giorgio Grossi och Åsa Kruse.

När du är redo för jobb ska arbets­uppgifterna bestämmas i samråd med chefen och en arbetsterapeut. Giorgio Grossis rekommendation är att de under den första tiden ligger under din kompetensnivå och inte involverar tidspress, ansvar eller kund­kontakter. Senare kan uppgifternas komplexitet öka. Måttet på hur mycket du orkar jobba är att du ska kunna ha ett liv utan­för arbetet.

– När du gör ett handlingsschema för arbetsdagen ska du tänka i termer av energibalansering och flexibilitet. Först ska du planera in pauser, sedan fyller du på med aktiviteter. Du ska kunna sitta hyfsat ostört och arbeta och inte exponeras för röriga miljöer, säger han.

Det är viktigt att arbetsinsatsen trappas upp gradvis.

– I början handlar det om att när­vara på jobbet ett par timmar om dagen. Att komma tillbaka i rutiner: stiga upp på morgonen, äta frukost och åka till arbets­platsen tar en hel del kraft och energi. Det kan också tillfälligt öka din stress, säger Giorgio Grossi.

Åsa Kruse råder dig att se arbetsplatsen som en träningsarena för nya beteenden och nya sätt att hantera olika situationer.

– Återkomsten kan vara som en bergochdalbana, med svackor och bra dagar. Symtom som hjärtklappning, huvud­värk och yrsel kan återkomma. Men vid en välplanerad återgång i arbete mår de flesta bättre inom tre månader, säger hon.

Många som blivit sjuka av stress behöver öva på att säga nej, konstaterar Åsa Kruse. Om du är van att vara högpresterande kan det vara svårt att säga »jag vill inte« eller »jag hinner inte«.

– Du måste släppa effektivitets­tänkandet och inse att det finns gränser för det du klarar, säger hon. Efter­som du kommer att vara väldigt trött efter jobbet bör du inte boka in för många saker på fritiden. Begränsa även tiden på sociala medier – för det får hjärnan att gå på högvarv.

Både Åsa Kruses och Giorgio Grossos erfarenhet är att chefer generellt sett är välvilligt inställda och intresserade av att stötta medarbetare som kraschat av stress.

De förordar täta avstämningar med chefen. Chefen ska uppmuntra och stötta dig och sam­tidigt se till att du inte drar i väg och börjar stressa upp dig igen.

Hur återgången i arbete fungerar är avgörande, säger Giorgio Grossi. Den måste ske på ett välkomnande och kärleks­fullt vis.

Är du arbetskamrat till en person som kommer tillbaka från sjukskrivning bör du inte säga saker som kan skapa skuld- och skamkänslor som »men du ser så pigg ut!« eller »skönt att du är tillbaka, vi har så mycket att göra!«.

Många som börjar arbeta igen efter en sjukskrivning tycker att det är besvärligt med alla frågor från arbetskamrater om vad som hänt och hur de mår. Åsa Kruse tipsar att du kan stoppa dem genom att vänligt säga »Jag mår bättre nu, men orkar inte prata om det«. Den vanliga kontakten med kollegerna återvänder också snart.

– Ett gemensamt mejl från dig och chefen är ett bra sätt att berätta för and­ra medarbetare att du börjar arbeta igen, tipsar Åsa Kruse.

7 tips till dig som börjar jobba efter sjukskrivning

  1. Planera återgången i jobb med lång framförhållning.
  2. Börja med att lägga in pauser i arbetsschemat. Fyll sedan på med aktiviteter.
  3. Öva på att göra en sak i taget. Ha fullt fokus på den.
  4. Lägg inte in för många saker på fritiden. Du blir väldigt trött vid återgång i jobb.
  5. Släpp prestationstänkandet och inre krav på att du måste vara duktig.
  6. Sätt gränser. Säg ifrån vänligt om du känner att du inte orkar eller hinner med saker.
  7. Skilj på arbete och fritid. Ta inga jobbsamtal och kolla inte arbetsmejl då du är ledig.

Rådgivare: Giorgio Grossi och Åsa Kruse.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.